Blokujemy na potęgę, a Adblock Plus stracił 5 mln użytkowników

Blokujemy na potęgę, a Adblock Plus stracił 5 mln użytkowników30.09.2017 12:08

Niektórzy twierdzą, że przeglądanie współczesnego Internetu bez blokera reklam jest katorgą. Owszem, nie brakuje stron przeładowanych reklamami, a dotyczy to zwłaszcza tych mających ogromną liczbę odwiedzających. Przykładowo w Polsce blokowanych jest 46% reklam. Dlaczego więc Adblock Plus dla Firefoksa stracił miliony użytkowników?

Jeszcze rok temu Adblock Plus mógł pochwalić się 21 mln dziennych użytkowników i liczbą pobrań na poziomie 180 tysięcy. Dziś w najlepszych momentach to rozszerzenie osiąga 15 mln użytkowników i około 85 tysięcy pobrań. W ciągu roku dodatek zaliczył więc spadek o 6 mln użytkowników, a tak duża liczba świadczy o tym, że nie jest to chwilowy trend z nieznacznym spadkiem popularności. Dodatkowo obserwując wykres liczby pobrań i dziennych użytkowników, wyraźnie widać coraz gorsze wyniki.

Popularność Adblock Plus (Firefox).
Popularność Adblock Plus (Firefox).

Najłatwiej spadającą liczbę użytkowników wyjaśnić trendem panującym na rynku przeglądarek Internetowych. W końcu dominuje Google Chrome, a reszta traci. Jednakże w ciągu ostatniego roku zaszły tylko nieznaczne zmiany i Firefox z 15,31% spadł do 13,73%. Nie jest to różnica, która miałaby spowodować zmniejszenie liczby użytkowników Adblocka Plus o 5 mln. Dodatkowo warto zaznaczyć, że odbiłoby się to również na innych dodatkach, a choćby uBlock Origin zaliczył znaczący wzrost.

Właśnie uBlock Origin, przez wielu określany godnym następcą Adblocka Plus, jest głównym winnym. Jeszcze w 2016 roku miał on 1,5 mln dziennych użytkowników i 22 tysiące pobrań. Dziś osiąga wyniki na poziomie 4 mln użytkowników i 40 tys. pobrań. Prawdopodobnie jego popularność z czasem będzie rosła.

Popularność uBlock Origin (Firefox)
Popularność uBlock Origin (Firefox)

Oczywiście uBlock Origin jest głównym podejrzanym – wielu użytkowników Adblocka Plus przesiadło się na uBlock Origin i ma to miejsce także na konkurencyjnych przeglądarkach. Czy jednak to jedyny powód? Oczywiście nie. Wpływ na stratę wynoszącą 5 mln miały także inne czynniki, choć już ich rola jest zdecydowanie mniejsza.

Wymienić należy spadek popularności Firefoksa – część użytkowników przesiadła się na inną przeglądarkę, możliwe, że zostając przy Adblocku. Dodatkowo na wybranych stronach internetowych za używanie blokera przewidziane są kary – dostęp do treści tylko po wyłączeniu Adblocka. Nieznaczna część osób porzuciła więc blokowanie reklam, nie mogąc w pełni korzystać z często odwiedzanych witryn.

Z pewnością nie można jednak mówić, że internauci coraz rzadziej sięgają po blokery reklam. Rozszerzenia służące do oczyszczenia stron internetowych z reklam cieszą się niesłabnącą popularnością. Jak pokazuje raport przygotowany przez OnAudience.com w wielu krajach oprogramowanie blokujące reklamy odpowiada za powstrzymanie ponad 40% wyświetleń reklam. Dotyczy to Norwegii (42%), Niemiec (41%) czy Danii (40%). Niestety, w tym niechlubnym rankingu pierwsze miejsca zajmuje Polska z wynikiem 46%. Dodajmy, że to ranking międzynarodowy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.