Co łączy Apple i Netflix? To marki najczęściej wykorzystywane w atakach phishingowych

Co łączy Apple i Netflix? To marki najczęściej wykorzystywane w atakach phishingowych15.04.2020 16:45
/Fot. Shutterstock

Według raportu firmy Check Point Software Technologies w czołówce marek najczęściej wykorzystywanych przez cyberprzestępców znajdują się Apple, Yahoo! oraz Netflix. Chodzi oczywiście o ataki phishingowe. Eksperci zebrali dane z pierwszego kwartału 2020 roku. Wśród wniosków wymieniają szersze wykorzystanie urządzeń mobilnych.

Zeszłoroczny raport Verizon, prezentujący techniki stosowane przez hakerów pokazał, że co trzeci atak (32 proc.) był wynikiem phishingu. W 78 proc. przypadków zainstalowania oprogramowania szpiegowskiego i korzystania z backdoorów, również korzystano z tej metody. Cyberprzestępcy nigdy nie odpuszczą korzystania z phishingu, jest równie prosty co skuteczny.

Nikogo nie dziwi, że przestępcy podczas prób tego rodzaju ataku próbują podszywać się pod znane marki. Czasami podszywają się pod duże firmy, czasami pod urzędy państwowe, a już szczególnie pod komorników. Schematy oszustwa są różne, ale finalny efekt zwykle ten sam. Fałszywe witryny często zawierają formularze służące do kradzieży danych uwierzytelniających użytkowników, szczegółów płatności lub innych danych osobowych.

Według analizy ekspertów z firmy Check Point, marka Apple jest aktualnie najczęściej wykorzystywaną do ataków phishingowych. Spośród wszystkich prób oszustwa, aż 10 proc. nawiązywało do firmy z Cupertino. Na drugim miejscu plasuje się Netflix z niewiele gorszym wynikiem, bo udziałem w 9 proc. ataków. Na trzecim miejscu znajduje się Yahoo!, z 6 proc. Cały raport możecie znaleźć pod tym adresem.

Najczęstszą branżą, której marki wykorzystywali hakerzy w atakach phishingowych była technologia. Przestępcy próbowali również wykorzystać popularność firm finansowych (np. Chase) oraz mediów.

Czołowe marki wykorzystywane w phishingu w pierwszym kwartale 2020r:Apple (związana z 10 proc. wszystkich prób wyłudzeń na świecie)Netflix (9 proc.)Yahoo (6proc.)WhatsApp (6proc.)PayPal (5proc.)Chase (5 proc.)Facebook (3proc.)Microsoft (3proc.)eBay (3proc.)Amazon (1proc.)Są różne wektory ataku - najczęstszym pozostaje webowyW tym roku najbardziej widocznym wektorem ataku jest wciąż phishing webowy (59 proc.), natomiast na drugim miejscu uplasował się mobilny phishing. Widać tu tendencję wzrostową, bo w 2019 roku urządzenia mobilne zajmowały trzecie miejsce. Wynika to z faktu, że podczas pandemii ludzie spędzają więcej czasu przy telefonach komórkowych, co próbują sprawnie wykorzystać cyberprzestępcy.

Web – 59 proc. wszystkich ataków phishingowych w pierwszym kwartale 2020 roku:

AppleNetflixPayPaleBay

  • Phishing będzie w najbliższych miesiącach stanowił rosnące zagrożenie, zwłaszcza, że przestępcy nadal wykorzystują obawy i potrzeby ludzi korzystających z podstawowych usług w ich domach. Jak zawsze, zachęcamy użytkowników do zachowania czujności i ostrożności przy ujawnianiu danych osobowych - dodaje Horowitz.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.