Co robi Mozilla, aby nikt nas nie śledził?

Co robi Mozilla, aby nikt nas nie śledził?02.03.2012 16:39

Wygląda na to, że Mozilla wzięła sobie do serca ochronę prywatności użytkowników. To dobry moment, aby podjąć kroki w tym kierunku — po wprowadzeniu nowej polityki prywatności przez Google, znów uwaga internautów zwrócona jest na ochronę prywatności.

Ze strony Mozilli widać kolejne kroki w kierunku ochrony przed śledzeniem. Pierwszy, bardziej namacalny, to eksperymentalne rozszerzenie Collusion dla Firefoksa. Rozszerzenie nie tyle chce nas przed śledzeniem ochronić, co w obrazowy sposób pokaże kto i czego się o nas dowiedział. Po wejściu na stronę, dzięki Collusion możemy obejrzeć graf ilustrujący połączenia między odwiedzonymi stronami i stronami, które „podkradły” jakieś dane o nas. Graf jest dodatkowo niezłą zabawką, gdyż zaimplementowana została elementarna fizyka, co sprawia, że przeciąganie wierzchołków dla lepszej czytelności jest… wciągające.

Mozilla mówi, że po wydaniu pełnej wersji Collusion, rozszerzenie pozwoli wziąć udział w programie budowania globalnej bazy witryn podążających za nami krok w krok. Dane zebrane w ten sposób zostaną przekazane badaczom i dziennikarzom do analizy, co powinno pomóc wyjaśnić zjawisko śledzenia przez strony internetowe. Przy tworzeniu rozszerzenia Mozilli pomagała Fundacja Forda, która pomoże również przeprowadzać kampanie informacyjne, aby każdy wiedział i mógł wybrać, czy i jakie dane przekaże reklamodawcom czy właścicielom usług.

Firefox od wersji 4 honoruje specyfikację Do Not Track, ale to nie rozwiązuje problemu z urządzeniami, które coraz częściej są głównym oknem do Internetu — z tabletami i smartfonami. Mozilla zaproponowała już kolejną generację specyfikacji, która przewiduje wyłączenie śledzenia na poziomie systemu operacyjnego. Według Aleksa Fowlera, taka ochrona musi być zaimplementowana poniżej warstwy aplikacji, jeśli ma być skuteczna. I rzeczywiście, tylko w ten sposób użytkownik będzie miał gwarancje, że żadna z aplikacji nie wpuszcza na jego telefon niechcianych ciasteczek lub innych szpiegów. Pierwsza odsłona mobilnego Do Not Track znalazła się oczywiście w Boot to Gecko.

Mozilla ponadto uważa, że dwustopniowy przełącznik zapewniany przez Do Not Track nie współgra dobrze z prawem unijnym. Dlatego też, wraz z W3C Tracking Protection Group będzie pracować nad wprowadzeniem trzeciej opcji wyboru — „brak preferencji”.

Propozycje Mozilli są jak najbardziej do przyjęcia, pod warunkiem, że obie strony będą chciały zapewnić nam anonimowość. Tak naprawdę nic mi po przeglądarce wysyłającej w nagłówku informację o tym, że nie życzę sobie śledzenia, jeśli reklamodawcy na odwiedzanych przeze mnie stronach mają to w głębokim poważaniu. Sytuacja się poprawia, bo nawet Google wprowadzi Do Not Track do swoich produktów, ale jesteśmy jeszcze daleko od komfortu. Wciąż nie sposób obejść się bez rozszerzeń, które zapewnią nam jako-taką anonimowość na życzenie.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.