Coraz więcej Polaków płaci za zakupy smartfonem. Statystyki są jednoznaczne

Coraz więcej Polaków płaci za zakupy smartfonem. Statystyki są jednoznaczne09.11.2018 11:54
Źródło: Depositphotos

Popularność płatności z wykorzystaniem technologii HCE, skrywającej się za elektronicznymi portfelami Google Pay i Apple Pay, rośnie w błyskawicznym tempie. Z końcem września br. w Polsce było ponad 1,8 mln użytkowników mobilnych płatności zbliżeniowych, co stanowi ponad trzykrotny wzrost względem roku 2017. Jednocześnie w samym III kw. 2018 r. przybyło 600 tys. nowych klientów – to nadzwyczaj imponująca dynamika.

Statystyki nie są co prawda najdokładniejsze, ponieważ biura prasowe poszczególnych banków różnie podchodzą do kwestii zliczania klientów HCE. Pekao na przykład zlicza nie faktyczne transakcje dokonywane smartfonami, ale klientów mających zainstalowaną aplikację mobilną i telefon z umożliwiającym dokonywanie płatności modułem NFC. Z kolei Santander podaje liczbę podpiętych kart, nie biorąc poprawki na to, że pojedyncza osoba może mieć ich wiele. Wreszcie, mBank w ogóle nie uwzględnia klientów ze sprzętem Apple'a, a jedynie Google Pay. Mimo to ogólna tendencja pozostaje oczywista: słupki wyraźnie rosną.

Analizując sytuację w konkretnych bankach, liderem płatności mobilnych jest Pekao – 535 tys., choć zważywszy na mocno naciąganą politykę zliczania użytkowników HCE, nie jest to nic zaskakującego. Dalej znajdują się: Santander – 327 tys., mBank – 231 tys., PKO BP – 215 tys.

Inaczej jednak wyglądają sprawy po przeliczeniu rzeczywistych transakcji.

Okazuje się, że mBank pod tym względem bije wszystkich rywali na głowę, a – pamiętajmy – Apple Pay nie jest liczone. Na podium wchodzą też Millenium i Alior, a Pekao jest dopiero czwarte.

Tak czy inaczej, abstrahując od bankowych przepychanek, trzeba przyznać, że liczby robią wrażenie. Pytanie tylko, skąd tak nagły wzrost zainteresowania, skoro Google Pay – jeszcze jako Android Pay – debiutowało nad Wisłą już pod koniec 2016 r.? Niektórzy sądzą, że boom na HCE może wynikać z pojawienia się Apple Pay. Wydaje się jednak, że chodzi po prostu o systematyczne oswajanie się Polaków z nowymi technologiami. Kiedy płatności mobilne zdążyły się zadomowić, a użytkownicy – przekonać o bezpieczeństwie i wygodzie takiej formy transakcji, lawina ruszyła na dobre. A kiedy się zatrzyma, to już ciężko powiedzieć.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.