Cyberprzestępcy wykorzystują trend na TikToku do oszukiwania internautów

Cyberprzestępcy wykorzystują trend na TikToku do oszukiwania internautów13.07.2022 16:14
Trendy na TikToku to źródło inspiracji dla cyberprzestępców
Źródło zdjęć: © Pexels

Użytkownicy TikToka prankują znajomych, dzwoniąc do nich i udając pracownika banku. Cyberprzestępcy wykorzystują ten trend do wyłudzania danych i okradania kont bankowych niczego nieświadomych internautów.

Hakerzy czyhają na hasła do bankowości elektronicznej – wystarczy chwila nieuwagi, by paść ofiarą cyberprzestępstwa i stracić zgromadzone oszczędności. Oszustwa internetowe zdarzają się na tyle często, że stały się obiektem żartów ze strony użytkowników TikToka.

Pranksterzy na TikToku udają cyberprzestępców

Na tej popularnej platformie społecznościowej pojawił się trend dzwonienia do znajomych ze zmienionego numeru i przedstawiania się jako pracownik banku lub dużej korporacji. W trakcie rozmowy żartowniś pyta się ofiary, czy chce potwierdzić płatność na dużą sumę.

Gdy ta zaprzecza i prosi o anulowanie transakcji, prankster udaje, że przyjął potwierdzenie wykonania przelewu i środki zostały wysłane, co wywołuje irytację u ofiary. Rozmowa jest nagrywana i wrzucana na TikToka, gdzie mogą ją obejrzeć miliony ludzi.

Przestępcy podszywają się pod firmy i instytucje finansowe

W przypadku TikToka jest to mało szkodliwy prank, ale prawdziwi przestępcy wykorzystują ten schemat, by okradać niczego nieświadomych internautów. Odbywa się to w ramach tzw. vishingu, czyli odmiany phisingu polegającej na podawaniu się za inne osoby podczas rozmów telefonicznych.

Na oszustwa vishingowe nabierają się co roku setki internautów - cyberprzestępcy wiedzą co robią i z reguły brzmią przekonująco. Podają się za przedstawicieli zaufanych instytucji, np. pracowników banków, ministerstw, a także za dział obsługi klienta w rozpoznawalnych firmach takich jak Amazon, Google czy Microsoft.

Cyberprzestępcy proszą rozmówcę o podanie im danych logowania do bankowości elektronicznej, a następnie, jeśli ten im uwierzy, namawiają go do wysłania im przelewu. Alternatywnie domagają się od ofiary zakupu kodów podarunkowych lub dokonania płatności przez popularne kryptowaluty.

Jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom?

Oszustw tego typu jest wiele, ale wszystkie z nich łączy jeden czynnik – zaufanie. Bez niego cyberprzestępcy nie będą w stanie nakłonić rozmówców do przekazania im pieniędzy. Dlatego poruszając się w internecie czy odbierając telefony z nieznanych numerów należy zachować daleko idącą ostrożność.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tożsamości dzwoniącej osoby, rozłącz się i poproś o pomoc na infolinii instytucji, którą reprezentował rozmówca. Nie dawaj nikomu dostępu do konta bankowego, szczególnie jeśli podaje się za pracownika banku. Regularnie zmieniaj dane logowania i pamiętaj o ustawianiu haseł z dużymi literami, liczbami oraz znakami specjalnymi.

Tomasz Bobusia, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.