Cyfryzacja telewizji trwa, pora pomyśleć o radiu

Cyfryzacja telewizji trwa, pora pomyśleć o radiu14.01.2013 14:00

Cyfryzacja telewizji idzie zgodnie z planem, lada miesiąc wyłączone zostaną kolejne nadajniki telewizji analogowej, a w naszych domach powoli pojawiają się cyfrowe tunery, przystawki multimedialne lub nowe telewizory. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydaje się być zadowolona z postępów i już myśli o następnym, dużo trudniejszym zadaniu — cyfryzacji radia. Ponieważ jednak Unia Europejska nie wyznaczyła konkretnego terminu zakończenia nadawania radia analogowego, prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat w Polsce równolegle będą działać nadajniki analogowe i cyfrowe.

Jan Dworak, przewodniczący KRRiT, przewiduje, że cyfryzacja radia jest nieuchronna. Będzie to jednak proces dłuższy i dużo trudniejszy, niż przejście na nadawanie cyfrowe telewizji. Rada stara się wypracować sposób na wprowadzenie cyfrowego sygnału radiowego na rynek, swoje pomysły na to ma także Polskie Radio, ale inni nadawcy, duzi i mali, krzywo patrzą na tę propozycję. Potencjalnych korzyści tego rozwiązania nie da się pominąć. Przede wszystkim, cyfrowa infrastruktura dałaby lokalnym i niedużym stacjom radiowym możliwość nadawania na terenie całego kraju. Obecnie taką możliwość mają jedynie cztery programy Polskiego Radia, a także Radio Zet, RMF FM i Radio Maryja.

Mimo tego, przyszłość komercyjnego nadawania cyfrowego jest niepewna — głównie ze względów finansowych. Za nadawanie analogowe na terenie całego kraju rozgłośnie płacą około 10 milionów złotych rocznie, a jeśli będą chciały równolegle nadawać cyfrowo, prawdopodobnie przyjdzie im otworzyć portfele jeszcze głębiej (nie wiadomo jeszcze ile może kosztować taka koncesja). Kolejnym hamulcem jest konieczność wymiany odbiorników. Dopóki będą działać nadajniki analogowe, większość Polaków się na zmianę nie zdecyduje. Co więcej, według badań OBOP, 25% respondentów gotowych jest zrezygnować ze słuchania radia, jeśli nadajniki analogowe zostaną wyłączone, a 17% „przerzuci się” na radio z Internetu.

Pierwsze cyfrowe naziemne nadajniki radiowe już działają. Od 2009 roku taki nadajnik znajduje się na Pałacu Kultury i Nauki. Od września ubiegłego roku, pod pretekstem obchodów 60-lecia kieleckiej rozgłośni, w mieście i okolicy można odbierać cyfrowo nadawane programy Polskiego Radia. Ze względu na niemal nieistniejącą ofertę, cyfrowe odbiorniki radiowe nie są w Polsce popularne.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.