Czcionka w Twojej nawigacji ma znaczenie

Czcionka w Twojej nawigacji ma znaczenie27.09.2012 16:13

Wadą cyfrowych urządzeń z interfejsami dotykowymi, które mamy w samochodzie, czyli nawigacji czy centrum multimedialnego, jest to, że wymagają od kierowców sporo uwagi. Gałkę czy przycisk można spokojnie wymacać bez odrywania oczu od drogi, a po kilku przejażdżkach ręka sama na nie trafia, ale na ekran sterujący czy pokazujący drogę niestety już trzeba spojrzeć.

Nie jest również żadną nowością, że krój czcionki, na którą patrzymy, wpływa na percepcję czytanego tekstu i czas, jaki musimy poświęcić, na jego przetworzenie. Naukowcy z MIT na życzenie firmy Monotype, do której należy kilka wykorzystywanych przez producentów samochodów krojów, połączyli te zjawiska. Celem eksperymentu było zbadanie wpływu czcionek używanych przez producentów systemów nawigacyjnych i multimedialnych do samochodów na czas, jaki kierowca spędza nie patrząc na drogę… czyli na bezpieczeństwo. Zbadane zostały dwa kroje: Eurostile i Frutiger (wykorzystywana na znakach drogowych w Szwajcarii).

Zgodnie z przewidywaniami, Frutiger znacznie skrócił (PDF) czas, jaki kierowcy potrzebowali na zerknięcie na ekranik urządzenia (odczytanie nazwy ulicy lub POI) — o 10,6%. Zadania zajmowały różne czasy i wymagały różnej liczby spojrzeń, ale widać wyraźnie, że czcionka wybrana przez Szwajcarów się sprawdza niemal w każdych warunkach.

Monotype and MIT AgeLab Study Links Type Style with Reduced Driver Distraction Risk

Wyniki badań tego typu mogą zmienić na zawsze wygląd interfejsów urządzeń, które znajdują się w nowoczesnych samochodach i tych, które sami kupujemy, a nawet aplikacji do nawigacji na urządzenia mobilne. Warto też pamiętać, że nie tylko dyskusja o tym, czego jeszcze za kółkiem można zabronić, ma wpływ na skupienie kierowców. Czytelność interfejsu również w samochodzie odgrywa ważną rolę i miejmy nadzieję, że dalsze badania pozwolą opracować wymagające minimum uwagi rozwiązania, które doprowadzą nas do celu — skoro udało się zyskać 10% na zmianie czcionki, może można jeszcze 2% zmianą kolorystyki, 3% inną reprezentacją powiadomień i tak dalej.

Te 10,6% wspomniane wyżej to średnia różnica w wynikach wszystkich badanych. W eksperymencie brali udział kierowcy obu płci i warto zaznaczyć, że na kobiety zmiana czcionki miała znikomy wpływ. Te, które spoglądały dłużej na ekranik, nadal spoglądały nań długo, te wykonujące czynność szybko radziły sobie tak samo dobrze z inną czcionką. Ponadto kobiety spoglądały na ekran częściej, ale na krócej, niż mężczyźni. Redukcja długości spojrzeń męskiej części biorących udział w eksperymencie wyniosła w sumie 12,2%. To zjawisko też warto zbadać i nie zdziwię się, jeśli producenci zaczną projektować modele typowo dla mężczyzn lub dla kobiet… i nie będzie się to ograniczać do koloru i wykończenia.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.