Człowiek towarem luksusowym. Wieści z frontu technologicznego bezrobocia

Człowiek towarem luksusowym. Wieści z frontu technologicznego bezrobocia29.02.2016 17:40

Co jakiś czas mniej lub bardziej poważne osoby straszą masy pracujące ich rychłą bezużytecznością w związku z bezrobociem technologicznym. Jedną z ciekawszych opinii podzielił się w tej kwestii w ostatnim czasie Stephen Hawking, wskazując na destrukcyjne połączenie kapitalizmu i bezrobocia technologicznego właśnie. Niemniej po ostatnich doniesieniach dotyczących tej tematyki można dojść do innych, czysto futurologicznych wniosków: praca ludzka jest i pozostanie dobrem luksusowym.

Viken, Szwecja. Prowincjonalny sklepik bez ekspedientów

Agencja Associated Press Carla-Erica Björkegrena, który zniknął stamtąd bez śladu w roku 1994. Dziś jednak Viken zaistniało na mapie świata na nowo, jako miejscowość, w której znajduje się całkowicie pozbawiony ekspedientów sklep, gdzie zakupów dokonuje się za pomocą smartfona.

Jego założycielem jest Robert Ilijason, ekspert do spraw baz danych i publicysta IT. Jego pomysł jest mało oczywisty właśnie ze względu na lokalizację: z reguły spodziewamy się, że pierwsze podobne udogodnienia otrzymują duże aglomeracje miejskie. A jednak Ilijason ma zamiar utworzyć całą sieć całodobowych sklepów właśnie w niewielkich miasteczkach, gdyż w duże markety w jeszcze większych aglomeracjach nie mają większych problemów ze znalezieniem osób chcących pracować w nocy. Co innego na spokojnej szwedzkiej prowincji.

W sklepie można nabyć szeroko pojęte artykuły pierwszej potrzeby: podstawowe artykuły spożywcze, pieluszki, itp. Niedostępne są natomiast, z powodu obaw przed kradzieżami, leki oraz artykuły tytoniowe. W związku ze szwedzkimi regulacjami prawnymi, które zakazują sprzedaży alkoholu w zwykłych sklepach spożywczych, do sklepu Ilijasona nie ma także po co zaglądać w poszukiwaniu butelki. Wszystko to na 45 m2 powierzchni nadzorowanej, a jakże, przez sześć kamer.

Do otwarcia sklepu potrzebna jest aplikacja, w której użytkownik zobowiązany jest wprowadzić swoje dane osobowe. Program jest także wykorzystywany do skanowania kodów kreskowych zakupionych produktów. Kwoty są sumowane, a klienci opłacają swoje zakupy co miesiąc. Zapewne większość wyobrażających sobie taki sposób zakupów, właśnie wpadła na 3 sposoby oszukania systemu, nie należy jednak zapominać, że mowa o Szwecji.

Sindelfingen, Niemcy. Fabryka Mercedesa stawia na ludzi

Sklep może się wydawać zapowiedzią nadchodzącego końca stanowiska ekspedienta w sklepie. Do innych wniosków można dojść, gdy weźmie się pod uwagę decyzję koncernu Mercedes-Benz. Markus Schaefer, szef planowania produkcji, stwierdził bowiem w wywiadzie dla Bloomberga, że w ostatnim czasie niemiecki producent podjął decyzję o rezygnacji z części usług świadczonych przez roboty na rzecz ludzkiej siły roboczej.

Dotyczy to produkowanych przez Mercedesa limuzyn klasy S. Klienci mają w tym przypadku dużą liczbę dodatkowych opcji i wariantów samochodów, przez co konieczne byłoby budowanie mnóstwa wariacji linii produkcyjnych, których liczba zależałaby od tego, czego zażyczą sobie klienci. Jak twierdzi, Schaefer, niezastąpieni w tym przypadku pozostają ludzie. To jednak nie jedyny powód: mowa przecież o samochodach będących synonimem luksusu, solidności i dbałości o detale.

Oczywiście od dekad mamy do czynienia z argumentami sprzedażowymi w postaci „ręcznie wykonanych” przedmiotów, szczególnie luksusowych, które w odróżnieniu od seryjnie konstruowanych produktów mają posiadać „to coś”, w domyśle duszę człowieka, który poswięcił czas i najwyższe skupienie na rzemiosło. Nie bez powodu linie na Rolls-Royce’ach maluje człowiek. Słownie: jeden. Gdy jednak zestawić doniesienia ze Szwecji i z Niemiec, można dojść do oryginalnych wniosków.

Dotychczas bowiem, podobnie twierdził zresztą przytaczany wcześniej Hawking, powszechnie uważało się, że jedynym działem gospodarki, w którym ludzie pozostaną niezastąpieni, są szeroko pojęte usługi. Sklep w Viken stanowi w tym przypadku kontrargument. Możliwy jest jednak wariant, w przypadku którego koncepcja sklepów pozbawionych jakiejkolwiek obsługi rozpowszechni się jedynie w dyskontach, zaś elementem sklepu luksusowego będzie nieodłącznie ludzka obsługa podnosząca standard i prestiż.

Niewykluczone zatem, że także w dziale usług ludzie zostaną zastąpieni. Nie wszędzie jednak: ostoją mogą być właśnie firmy, które za taki przywilej, jak bycie obsługiwanym przez człowieka, każą sobie dodatkowo płacić. Przynajmniej do momentu, w którym okaże się, że dużo bardziej atrakcyjnym rozmówcą jest humanoidalny robot, a chęć kontaktu z człowiekiem pozostanie fanaberią elit.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.