Czy w Polsce kierowców korzystających ze smartfonów traktuje się zbyt łagodnie?

Czy w Polsce kierowców korzystających ze smartfonów traktuje się zbyt łagodnie?06.02.2018 18:37

Francja zaostrza przepisy dotyczące używania telefonu w samochodzie. Pojawiają się głosy, że nowe zakazy są zbyt rygorystyczne. Jakich dokładnie sytuacji dotyczą zmiany i jak tę kwestię reguluje polskie prawo?

Jak donosi Engadget, według nowych przepisów, kierowca we Francji nie tylko nie może korzystać ze smartfonu podczas jazdy, ale również nie może po niego sięgnąć po zatrzymaniu się na poboczu i wyłączeniu silnika. Teraz rozmowę będzie mógł odbyć wyłącznie wyznaczonych miejscach parkingowych lub po opuszczeniu samochodu. Wyjątkiem objęte będą wypadki na drodze.

Jak to wygląda w Polsce?

Jak informuje Business Insider Polska, według badania przeprowadzonego przez CBOS 44% kierowców deklaruje, że podczas prowadzenia zdarza im się rozmawiać przez telefon. Z kolei Komenda Główna Policji podaje, że w ciągu roku wypisywanych jest około 100 tys. mandatów za to wykroczenie.

W Polsce przepisy ruchu drogowym stanowią, że kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Wysokość mandatu za złamanie tego zakazu wynosi 200 zł i 5 punktów karnych. Przepisy nie dotyczą sytuacji, gdy kierowca zjedzie na pobocze i wyłączy silnik pojazdu. Podczas prowadzenia można jednak korzystać ze zestawu głośnomówiącego.

Czy dzięki autonomiczności zakazy niebawem będą zbędne?

Pozostaje jednak kwestia nadchodzącej autonomiczności czy choćby częściowej autonomiczności – czy jeśli w nowoczesnym samochodzie będzie można już włączyć wyższy poziom wspomagania kierowcy, to czy przepisy zakazu korzystania ze smartfonu, będą wciąż potrzebne?

Warto zwrócić uwagę, że już niebawem obecne przepisy będą musiały zmierzyć się z autonomicznymi samochodami. W końcu oddanie kierownicy komputerowi ma pozwolić na zajęcie się innymi czynnościami niż prowadzenie, jak chociażby korzystanie ze smartfonu. To wcale nie daleka przyszłość, bowiem choćby Audi A8 nowej generacji, które już jest dostępne w salonach, oferuje 3 stopień autonomiczności. W korku, po spełnieniu warunków, komputer może przejąć sterowanie, a kierowca nie musi ciągle skupiać się na drodze, pamiętając jednak, że musi być gotowy na przejęcie sterów. Prawdziwe wyzwanie stoi zatem nie tylko przed producentami, ale także przed prawodawcami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.