Darmowa kawa za lajka? To wystarczy, by wejść w posiadanie danych osobowych

Darmowa kawa za lajka? To wystarczy, by wejść w posiadanie danych osobowych07.07.2016 17:16

Kwestia prywatności i ochrony danych osobowych jest regularnie podnoszona, a w wyniku takich wydarzeń, jak choćby sprawa iPhone'a z San Bernardino, staje się także obiektem zainteresowania mniej zaawansowanych użytkowników. A podatność losowych przechodniów na pewne naruszenia prywatności sprawdziła brytyjska firma Cifas.

Zajmuje się ona przede wszystkim zapobieganiem i ochroną organizacji, instytucji i firm przed oszustwami finansowymi. Z inicjatywy Cifas przeprowadzono jednak całkiem ciekawy eksperyment, który miał zaprezentować przypadkowym osobom, jak wiele informacji można pozyskać na podstawie zwykłego lajka na Facebooku.

Jak wiadomo, darmowość wielu usług internetowych jest pozorna. Najczęściej przychodzi za nie płacić co prawda nie oficjalną walutą, a czymś dla korporacji znacznie cenniejszym – danymi. Na tym zjawisku skupiła się właśnie akcja Cifas, jaka została przeprowadzona w ostatnim czasie w Wielkiej Brytanii.

W witrynie zwyczajnej kawiarnii zawisła kartka z informacją, że za polubienie fanpage'a tego miejsca na Facebooku można otrzymać dowolną kawę za darmo. Chwilę potem kawiarnię odwiedziły osoby ze smartfonami w ręku, gotowe udowodnić, że polajkowały stronę, i chcące odebrać darmowy napój. Zgodziły się także podać kawiarce swoje imię, by mogła później łatwiej zrealizować zamówienie.

Właśnie imię wystarczyło, aby zidentyfikować daną osobę na liście fanów kawiarni na Facebooku. Imię i nazwisko oraz pogląd na konto w serwisie społecznościowym wystarczyły, aby niekiedy dotrzeć w Sieci nawet do adresu. Nietrudno wyobrazić sobie zaskoczenie ucieszonych darmową kawą, gdy okazało się, że na kubku oprócz imienia widnieje także... mnóstwo osobistych danych.

Cała akcja ma charakter informacyjny, jednak nie sposób oprzeć się wrażeniu, że prezentuje w skali mikro mechanizmy, jakie funkcjonują na o wiele wyższym poziomie. Różnicę stanowi fakt, że efekty zautomatyzowanej analizy dużych zbiorów danych nie trafiają w ręce zwyczajnych złodziei, a wielkich korporacji, które potrafią zrobić z nich lepszy użytek, niż kradzież kilku dolarów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.