Data Dollar Store – co możesz kupić w butiku za swoją prywatność?

Data Dollar Store – co możesz kupić w butiku za swoją prywatność?11.09.2017 18:26

Ile mogą być warte nasze prywatne dane? Podczas gdy dla jednych sensem istnienia jest ochrona przed udostępnieniem nawet zdjęcia własnych butów, inni są skłonni płacić zapisami rozmów za różne towary. Kaspersky uruchomił w Londynie butik, w którym za zdjęcia, zrzuty ekranu i inne osobiste informacje można kupić wyjątkowe kubki, koszulki i inne akcesoria, przygotowane przez Bena Eine. Czy są na tyle atrakcyjne, by ludzie oddawali za nie swoje prywatne informacje?

Bem Eine, „LOVE”. Black Book Gallery
Bem Eine, „LOVE”. Black Book Gallery

Zanim przejdziemy do krytyki osób, które oddają swoje rozmowy i historię przeglądania za towary, trzeba zaznaczyć, że nie są to zwykłe kubki, obrazy i koszulki. Ich autor, Ben Eine, specjalizuje się w kolorowych literach i jest jednym z najbardziej uznanych artystów ulicznych na świecie. W 2010 roku jego pracę docenił David Cameron i podarował obraz Barackowi Obamie. W oczach kolekcjonerów i miłośników sztuki ulicznej może to być gratka, nawet jeśli jest częścią kampanii społecznej producenta antywirusów.

Post udostępniony przez Simon Bradley (@siebrad1) 7 Wrz, 2017 o 11:45 PDT

The Data Dollar Store to sklep, w którym za akcesoria zaprojektowane specjalnie na tę okazję zapłacimy danymi z telefonu. Koszulka kosztuje 3 ostatnie zdjęcia z aparatu lub treść trzech ostatnich wiadomości. Kubek trzy zrzuty ekranu z komunikatora, maili lub SMS-ów. Reprodukcja obrazu zaś wymaga, by przekazać telefon pracownikowi obsługi, który zajrzy tu i tam i wybierze zapłatę – 5 zdjęć lub 3 zrzuty ekranu. Można się z nimi targować, ale to do nich należy ostatnie słowo.

Klientów nie brakowało, ale obecni na miejscu pisali o mieszance ekscytacji i zdenerwowania, unoszącej się w powietrzu. Niektórzy klienci, wybici z rytmu, nerwowo starali się wyczyścić swoje telefony ze „wstydliwych” wiadomości i zdjęć. Próbowali ukryć twarze, adresy, tablice rejestracyjne, charakterystyczne miejsca i wszystko to, co mogło w ich mniemaniu ułatwić identyfikację osoby lub zdradzić jej zwyczaje. Klientów butiku zaskoczyło to, jak wiele danych nagle uznali za prywatne.

To ciekawy eksperyment, bo w końcu większość tych danych i tak po dobroci oddajemy serwisom społecznościowym, chmurom i autorom aplikacji. jednak kiedy ktoś jawnie poprosi o dostęp do nich, zaczynamy się zastanawiać nad tym, co właściwie znajduje się na naszych telefonach i czy na pewno chcemy to komuś pokazać. Jeszcze większy dysonans poznawczy powoduje świadomość, że dane można wprost wymienić na dobra materialne, co w dzisiejszej gospodarce oznacza, że mają wartość pieniężną.

Do The Data Dollar Store trudno się wybrać, ale możecie przeprowadzić podobny eksperyment myślowy sami. Przejdźcie się do najbliższego sklepu z drogimi rzeczami i zastanówcie się – czy ta karta graficzna jest warta trzech ostatnich zdjęć z galerii na telefonie? Nawet jeśli nie są to akurat zdjęcia psa znajomych i starego odkurzacza na pchlim targu? Jeśli nie zdjęcia, to może 3 zrzuty ekranu z Messengera? SMS-y?

Dane są cenne i wciąż nimi gdzieś płacimy, ale nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Kaspersky twierdzi, że 29% ludzi na świecie padło ofiarą cyberataku, ale mimo tego 39% w ogóle nie chroni swoich telefonów i komputerów. Co więcej, ludzie nie znają wartości danych i często oddają je za bezcen.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.