Deepfake voice, czyli zupełnie nowy rodzaj oszustwa

Deepfake voice, czyli zupełnie nowy rodzaj oszustwa27.07.2020 13:23

Połączenie z nieznanego numeru, ale znajomy głos w słuchawce i prośba o błyskawiczny przelew. Oto schemat nowego oszustwa deepfake voice, przed którym ostrzegają badacze bezpieczeństwa z firmy NISOS. W Ameryce Północnej atak zbiera już pierwsze żniwa, a zdaniem ekspertów kwestią czasu jest aż rozleje się po całym świecie.

Deepfake voice nie bez kozery kojarzy się z technologią deepfake, która służy do przygotowywania fałszywych wideo, gdzie wklejona zostaje twarz osoby nieobecnej na pierwotnym nagraniu. Z tą tylko różnicą, że tym razem mowa o fabrykowaniu głosu.

Dysponując nagraną wypowiedzią, przestępcy są w stanie stworzyć model głosu dla syntezatora mowy i "wypowiedzieć" cudzym głosem dowolne słowa – zauważa Robert Volker, badacz z NISOS. Otwiera to zupełnie nowe pole do ataków zarówno na osoby prywatne, jak i firmy.

Dążąc do oszustwa perfekcyjnego

Przypomnijmy, jak w listopadzie 2018 r. Polskie Linie Lotnicze LOT dały się oszukać na 2,6 mln zł, opłacając fałszywą fakturę. Wprawdzie w tamtym przypadku przestępcom wystarczyła wysyłka dokumentu poprzez e-mail, ale nie da się ukryć, że telefon do księgowości od osoby wiarygodnie naśladującej jednego z dyrektorów byłby mocnym argumentem uwiarygadniającym. Idąc tym tropem, groźną broń zyskują oszuści metodą "na wnuczka".

Zresztą, co najmniej jeden udany atak tego rodzaju został już przeprowadzony, i to w Europie. Szef pewnej brytyjskiej firmy z branży energetyki przelał 220 tys. euro (ok. 971 tys. zł) na nieznane konto po tym, jak otrzymał telefon od rzekomych włodarzy niemieckiej spółki nadrzędnej, aby niezwłocznie uregulować należności wobec dostawców. Pieniądze trafiły na Węgry, a następnie do Meksyku, po czym ślad po nich zaginął. Tak samo jak po napastnikach.

Jak zauważa Volkert, technologia deepfake voice nie jest jeszcze doskonała i syntezowany głos brzmi momentami nieco sztucznie. Niemniej wiele zniekształceń ponoć skutecznie maskują zakłócenia linii telefonicznej, przez co relatywnie łatwo się nabrać.

Dlatego też specjalista apeluje, aby każdy podejrzany telefon weryfikować połączeniem zwrotnym, najlepiej na znany wcześniej numer. Jego zdaniem boom na deepfake voice dopiero nadejdzie i dobrze zawczasu wyrobić sobie odpowiednie automatyzmy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.