DirectX 12 połączy w jedno Radeony i GeForce – ale kto z tej „jedności” skorzysta?

DirectX 12 połączy w jedno Radeony i GeForce – ale kto z tej „jedności” skorzysta?24.02.2015 20:15

Serwis Tom's Hardware pozyskał dość zaskakujące informacje oDirectX 12. Jeśli wierzyć doniesieniom z pragnącego zachowaćanonimowość źródła, nowy interfejs graficzny Windows 10 pozwolićma na łączenie w jedną pulę różnych zasobów sprzętowychpodsystemu grafiki, pozwalając programistom na wykorzystywanie gowedług potrzeb. W praktyce oznaczać to ma, że możliwe stanie sięjednoczesne wykorzystanie układów graficznych różnychproducentów, nawet do renderowania tej samej grafiki.

Przyjrzyjmy się bliżej przedstawionemu przez Tom's Hardwaremechanizmowi Explicit Asynchronous Multi-GPU. W DirectX 11 ipoprzednich wersjach API, wykorzystanie więcej niż jednegoprocesora graficznego wymagało ich pracy na tym samym zbiorzedanych, przy jednoczesnym renderowaniu naprzemiennych klatek. Wswojej pamięci układy graficzne przechowywały więc tę samązawartość geometrii i tekstur, nie było mowy o zsumowaniugraficznego RAM w jeden blok pamięci. By zapewnić płynnośćgrafiki, musieliśmy więc mieć w kolejce prerenderowane klatki –to jednak odbijało się na płynności interakcji z użytkownikiem.

W DX12 możliwe ma być jednoczesne renderowanie jednej klatkiprzez większą liczbę GPU – programista będzie mógł określić,jak dane geometrii i tekstur zostaną rozdzielone międzyposzczególne procesory, jak i wyznaczyć obszar rysowany przez danyprocesor. Dzięki temu kolejka narysowanych ramek się skróci,znikną problemy z interakcją, uwolnione zostaną dodatkowe zasoby.Te wszystkie fizyczne GPU będą mogły być więc traktowane przezpodsystem grafiki jako jedna wirtualna karta graficzna.

Entuzjaści pogodzenia czerwonego z zielonym nie powinni jeszczeświętować. Informatorzy amerykańskiego serwisu sugerują, żetakie rozwiązanie miałoby działać nawet dla różnych architektursprzętowych jednocześnie, tak że karty GeForce mogłybywspółdziałać z Radeonami nawet przy rysowaniu tej samej klatki.Co więcej, możliwe w ten sposób miałoby się stać jednoczesnewykorzystanie specyficznych dla tych GPU możliwości, np. 3D VisionNvidii z TrueAudio AMD.

Wykorzystanie wielu różnych GPU (a szerzej mówiąc, wszelkiegorodzaju procesorów) w systemie jest możliwe już dzisiaj, w ramachframeworku OpenCL, z grafiką sytuacja jest jednak bardziejskomplikowana. Anonimowe źródło przyznaje, że konkretnaimplementacja tych rozproszonych technik renderowania ma pozostać wrękach deweloperów, co w praktyce oznacza, że pozostanie ona wrękach producentów procesorów graficznych. To, że DirectX 12będzie pozwalał na jakieś operacje nie oznacza, że pozwoli na tozamknięty pakiet middleware GameWorks Nvidii. Takie pomysły nawykorzystanie czerwonych i zielonych kart pojawiały się już wpoprzedniej dekadzie, założeniem było wówczas wykorzystaniesłabszego GeForce jako karty fizyki (przez silnik PhysX) isilniejszego Radeona jako karty renderującej grafikę – Nvidia pomysł ten odrzuciła.

Bardziej realistyczny jest scenariusz łączenia dyskretnych GPUze zintegrowaną grafiką Intela – niebiescy nie udają, że ichIntel HD jest najlepszym, co może przydarzyć się graczom. W ramachDirectX 12 nowe, zgodne z tym API gry mogłyby wykorzystywać GPUIntela właśnie do liczenia fizyki gry czy rysowania mniejwymagających elementów (np. interfejsu gry, rozmaitych HUD-ów czywskaźników), a GeForce czy Radeona do ciężkiej roboty.Szczególnie korzystne byłoby to dla użytkowników mocniejszychlaptopów z dyskretnymi układami graficznymi w mobilnych wersjach,których wydajność jest zawsze niższa niż ich desktopowych wersjii każda dodatkowa „pomoc” jest mile widziana.

Szczegółów dotyczących tego wieloprocesorowego podsystemugrafiki jest oczywiście bardzo mało, trudno tu cokolwiekprzesądzać, ale warto zwrócić uwagę na podobieństwa założeńmiędzy tą propozycją a heterogeniczną architekturą obliczeniową(HSA), tak promowaną przez AMD. Wspólna pula zasobówobliczeniowych w HSA powstać może nie tylko jednak z układówgraficznych, możliwości są znacznie większe – możemy dołączaćdo niej także CPU różnych rodzin czy procesory sygnałowe. Jak dotej pory HSA, choć tak ambitna, nie zdołała się spotkać zwiększym uznaniem deweloperów, niewiele jest oprogramowania w pełniwykorzystującego jej możliwości poza tak naprawdę niewymagającąHSA akceleracją obliczeń przez OpenCL. Niewykluczone, że ambitnypomysł Microsoftu też nie znajdzie szerokiego zastosowania –liczba problemów technicznych i licencyjnych do rozwiązania jestspora, zabawa we wkładanie Radeonów i GeForce do jednego komputerapo to tylko, by sobie pograć w Wiedźmina 3 na 60 FPS po prostu możeokazać się niewarta świeczki. Debugowanie takich konfiguracji dlaproducenta po prostu będzie zbyt czaso- i pracochłonne, by byłowarte podjętych starań.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.