Dla Apple rozpoznawanie twarzy to za mało – chce połączyć je z danymi

Dla Apple rozpoznawanie twarzy to za mało – chce połączyć je z danymi13.08.2015 23:18

Do Biura Patentów i Znaków Towarowych USA trafił właśnie ze strony Apple wniosek patentowy, który może dość istotnie wpłynąć na rozwój techniki rozpoznawania twarzy. Założenia nie są szczególnie rewolucyjne, stanowią raczej kolejny krok w rozwoju – uwagę zwraca jednak fakt, że biorąc pod uwagę deklaracje Apple'a o braku zainteresowania dostępem do osobistych danych użytkownika, trudno wyobrazić sobie sposób, w jaki nowy patent ma funkcjonować w praktyce.

Według oficjalnych informacji, za wnioskiem patentowym zatytułowanym System i metoda wysyłania cyfrowych obrazów kryje się technika, dzięki której systemy operacyjne Apple'a będą mogły nie tylko automatycznie rozpoznawać twarze osób widocznych na zdjęciach, ale także identyfikować je i proponować użytkownikowi przesłanie zdjęcia do osób, które na nim widnieją.

Podczas tegorocznego WWDC przedstawiciele Apple'a deklarowali, że osobiste informacje o użytkownikach nie stanowią obiektu ich zainteresowania. Zagadnienie omówiono na przykładzie asystentki Siri, które aktualnie ma oferować lwią część swoich usług w oparcie o dane dostępne lokalnie, bez synchronizacji z korporacyjną chmurą. Jeżeli podobnie miałoby być z rozwijaną funkcją rozpoznawania twarzy, to należałoby założyć, że algorytm nie będzie mógł posiłkować się choćby fotografiami osób widocznych na zdjęciach, które te udostępniły na przykład w serwisach społecznościowych.

Zakładając, że użytkownik posiada w telefonie (przyporządkowane do konkretnego kontaktu) kilka zdjęć każdej z osób zapisanych w książce adresowej, co jest przecież dość mało prawdopodobne, nie można mówić o skutecznym wykorzystaniu głębokiego uczenia – danych, na podstawie których program mógłby się „nauczyć” wyglądu danej osoby jest po prostu zbyt mało. W jaki sposób zatem Apple chce kojarzyć rozpoznane twarze z osobami, których dane są dostępne na liście kontaktów użytkownika?

Jednym najbardziej prawdopodobnych scenariuszy jest jednorazowe poddane algorytmu głębokiemu uczeniu. Podczas jednego procesu miałby on zgromadzić i przeanalizować wystarczającą liczbę danych, aby następnie, już bez synchronizacji z serwerami Apple'a, móc przyporządkować rozpoznaną osobę do kontaktu, który wyświetli się jako proponowany adresat fotografii. Ponadto patent zakłada także możliwość, w której zdjęcia zostaną rozesłane automatycznie, jeżeli użytkownik wcześniej wybierze taką opcję podczas konfiguracji.

Trudno zakładać, aby na tym etapie rozwoju tej techniki Apple chciało być szczególnie transparentne, jeżeli chodzi o konkretne informacje o technice kojarzenia rozpoznanych twarzy z kontaktami. W świetle dostępnych aktualnie danych o patencie trudno uważać deklaracje firmy z tegorocznego WWDC za szczególnie poważne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.