Dwa pomysły na ochronę prywatności internautów

Dwa pomysły na ochronę prywatności internautów25.01.2011 01:01
Grzegorz Niemirowski

Google i Mozilla mają dwa pomysły na to, jak blokować śledzenie użytkowników w Internecie przez agencje reklamowe.

Pomysł Google opiera się na wykorzystaniu specjalnego rozszerzenia do przeglądarki Chrome. Wykorzystuje ono ustandaryzowany, bazujący na ciasteczkach, sposób na wypisanie się ze śledzenia poczynań internauty. Jest on obsługiwany przez wiele firm, w tym 15 największych sieci reklamowych. Rozszerzenie korzysta z opartego o JSON rejestru domen obsługujących wypisywanie się ze śledzenia. Na podstawie tego rejestru dba o ustawianie odpowiednich wpisów w ciasteczkach tych domen informujących, że użytkownik nie życzy sobie zbierania o nim danych.

Z kolei Mozilla proponuje inne podejście - wysyłanie nagłówka HTTP "Do Not Track" przy każdym odwołaniu do witryny internetowej. Strona internetowa odbierając taki nagłówek będzie mogła wyłączyć śledzenie dla tego użytkownika. Rozwiązanie Mozilli wydaje się prostsze do implementacji, zarówno po stronie klienta jak i serwera. Nie ma jednak jeszcze żadnych konkretnych planów dodania takiej funkcji w Firefoksie.

Warto przy okazji przypomnieć, że swoje zabezpieczenie Microsoft zaprezentował już w grudniu. W IE9 ma być czarna lista adresów, definiowana przez użytkownika, z których zawartość będzie blokowana. Blokada będzie dotyczyła treści z danej domeny osadzanych w odwiedzanych stronach, a nie przeglądania stron z tej domeny bezpośrednio.

Oczywiście zauważyć należy, że żadne z obu zaprezentowanych ostatnio rozwiązań nie blokuje de facto śledzenia użytkownika a jedynie informuje daną stronę, że użytkownik sobie śledzenia nie życzy. Patrząc na ogrom internetowego rynku reklamowego, można spodziewać się, że witryn respektujących takie życzenia będzie niewiele. Wystarczy spojrzeć na dużą ilość aplikacji na Facebooku, które są tworzone w celu zbierania danych osobowych pod przykrywką quizów, gier itp. Mechanizmy wymyślone przez Google i Mozillę będą więc tak chroniły internautów przed śledzeniem jak evil bit przed hakerami.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.