Dzwonią "z banku"? Rozłącz się, jeśli usłyszysz te słowa

Dzwonią "z banku"? Rozłącz się, jeśli usłyszysz te słowa06.06.2022 18:47
Wiele telefonów "z banku" to w rzeczywistości spoofing

Coraz częściej oszuści wykorzystują spoofing do wyłudzania poufnych danych klientów banków. Podszywając się pod pracowników instytucji finansowych, starają się wzbudzić zaufanie i uzyskać dostęp do bankowości elektronicznej oraz pieniędzy.

Statystyki wskazują, że aż co czwarty Polak miał nieprzyjemność spotkać się z próbą oszustwa typu spoofing, zaś co godzinę przestępcy starają się wyłudzić pieniądze, korzystając z danych nieświadomych ofiar. Informacje strony Chroń PESEL nie pozostawiają wątpliwości - próby oszustw telefonicznych są powszechne i każdy powinien wiedzieć, jak się przed nimi chronić.

Próby spoofingu

Przestępcy, dzwoniąc do potencjalnych ofiar, starają się podszyć się pod pracownika banku i w ten sposób uzyskać ich zaufanie, które będzie skutkować podaniem tajnych danych. Jeżeli uda im się przekonać daną osobę do podzielenia się informacjami, zadają pytania o takie dane jak numer PESEL, kod PIN do karty, dane z dowodu osobistego czy hasło do logowania w banku.

Poza próbą przejęcia dostępu do bankowości elektronicznej, by zyskać dostęp do naszych pieniędzy, oszuści mogą mieć także inne, bardziej wyrafinowane plany. Wykorzystując dane, które zostawiamy o sobie w sieci, w połączeniu z informacjami, jakie uzyskają od nas w trakcie rozmowy telefonicznej, mogą próbować podrobić nasz dowód osobisty. Ten zaś wystarczy im do zaciągnięcia różnych zobowiązań finansowych na konkretną osobę, bez jej wiedzy.

Taka sytuacja może być szczególnie niebezpieczna - Bartłomiej Drozd z serwisu ChronPESEL.pl przestrzega, że wprawni przestępcy mogą zaciągnąć nawet kilka bardzo kosztowych zobowiązań w naszym imieniu, a to my staniemy przed koniecznością ich spłacenia. Co najgorsze, mamy spore szanse, że dowiemy się o istnieniu problemu dopiero wtedy, gdy nasze konto zostanie zajęte przez komornika lub otrzymamy oficjalne pismo z banku.

Metoda oszustwa

Prowadząc kampanie spoofingowe, oszuści korzystają z wizerunku konkretnego banku lub instytucji finansowej, podszywając się po jej pracowników - możemy więc spodziewać się telefonów od osób, które przestawiają się jako nasz opiekun klienta, sprzedawca czy konsultant. Zależnie od metody, mogą próbować wzbudzić nasze zaniepokojenie, by zachęcić do przelania wszystkich pieniędzy na specjalne, dedykowane konto, lub próbować uzyskać dane do logowania.

W metodach bazujących na wywoływaniu strachu u potencjalnej ofiary, mogą wystąpić także inne osoby, takie jak policjant czy detektyw, które mają prowadzić sprawę domniemanych oszustw w konkretnym banku. Oczywiście jest to kłamstwo, jednak autorytet służb mundurowych jest na tyle wysoki, że podszywanie się pod policję bardzo często sprawdza się przy próbach wyłudzenia danych.

Nawet w przypadku prowadzenia faktycznego dochodzenia przez służby, nigdy nie zostaniemy poproszeni o podanie jakichkolwiek haseł dostępu czy przelanie pieniędzy lub ich wpłatę na inne konto. Prawdziwy pracownik banku nie będzie także oczekiwał od nas instalowania dodatkowego oprogramowania, a często sam zachęci nas do zweryfikowania jego tożsamości poprzez rozłączenie się i samodzielne wykonanie telefonu do naszego banku. Gdybyśmy więc natrafili na tego rodzaju prośby, mamy całkowitą pewność, że jest to oszustwo.

Karolina Kowasz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.