Emeryci odhaczeni. Czas na niepłacących abonamentu RTV przedsiębiorców

Emeryci odhaczeni. Czas na niepłacących abonamentu RTV przedsiębiorców10.02.2015 14:58

Na koncie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wciąż jest za mało funduszy na utrzymanie mediów publicznych, opracowywane są więc nowe sposoby na ściąganie abonamentu RTV. Po zbieraniu zaległych opłat od osób fizycznych nawet na 5 lat wstecz na celowniku są przedsiębiorcy. Nie brak też głosów optujących za całkowitą zmianą systemu.

Jak oszacował Dziennik Gazeta Prawna, wpływy z abonamentu RTV w ubiegłym roku były większe niż w 2013, za co w większości odpowiadają zaległości ściągnięte przez Pocztę Polską od osób fizycznych. W 2013 roku operator wysłał pół miliona upomnień z wezwaniem do zapłaty. Wystawiono wtedy ponad 4 miliony tytułów wykonawczych. Wciąż jednak niespełna milion osób wnosi opłatę, a z misji mediów publicznych korzystają (teoretycznie) wszyscy.

Sposób ich zbierania nie został przyjęty ciepło przez społeczeństwo, także KRRiT jest świadoma kilku błędów. Przede wszystkim ściąganie zaległych opłat za tak długi okres mocno uderzyło w emerytów, osoby w trudnej sytuacji materialnej i osoby chore. Sławomir Rogowski, członek KRRiT odpowiedzialny za pobór abonamentu, przyznał, że system jest niesprawiedliwy. Wiele osób, którym zajęte zostały konta bądź emerytury kiedyś zarejestrowały odbiorniki, ale w jakimś momencie życia zaczynają mieć problem z jego opłacaniem. Zwrócił również uwagę, że egzekucja choć odbywa się w ramach porządku prawnego uderza w osoby, które ukończyły 75. rok życia, a nie dopełniły obowiązku złożenia odpowiednich zaświadczeń uprawniających do zwolnienia z opłaty.

Wtóruje mu Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Związkowcy podkreślają, że osobom zwolnionym z opłacania abonamentu trudno pojąć, dlaczego muszą składać dodatkowe deklaracje. Próśb o umorzenie lub rozłożenie na raty opłat było tak dużo, że KRRiT musiała zatrudnić nowych pracowników do ich obsługi, co powodowało znaczne opóźnienia i nierzadko należność była ściągana, by później wydana została korzystna dla abonenta decyzja. W sprawie interweniowała Rzecznik Praw Obywatelskich.

Dobre czy nie, to źródełko niedługo wyschnie i trzeba będzie znaleźć nowe. Niektórzy przedstawiciele TVP sygnalizują już, że teraz przyjdzie kolej przedsiębiorców. Według zeszłorocznych szacunków odbiorniki RTV zarejestrowało zaledwie 200 tysięcy, czyli 12% podmiotów, które są do tego zobowiązane. Większość przedsiębiorców nie rejestruje swoich odbiorników, więc nie ma podstawy by zmusić ich do płacenia. Dopiero kontrola może wykazać, czy takie urządzenia znajdują się w siedzibie firmy, ale ustawa o opłatach abonamentowych nie mówi nic o tym, że przedsiębiorca musi kontrolę wysłaną przez Pocztę Polską wpuścić do swoich biur.

Kolejnym potencjalnym źródłem dochodu są auta firmowe. We współczesnych modelach radia są montowane seryjnie, więc z dużą dozą prawdopodobieństwa można domniemywać, że sztuka samochodu na stanie firmy jest równoważna sztuce odbiornika. Idąc za ciosem można na każdego przedsiębiorcę nałożyć obowiązek uiszczenia opłaty i dodatkową karę, która wcale nie będzie mała. Artykuł 5 ustawy o opłatach abonamentowych mówi, że kara wynosi 30-krotność opłaty za każdy niezarejestrowany odbiornik – ponad 600 złotych. Stuprocentowej pewności jednak nie ma, a ponadto ustawa nie reguluje sposobu pozyskiwania informacji o autach firmowych. Można podejrzewać, że pomysł ten nie jest zgodny z Konstytucją, szczególnie jeśli kompetencje kontrolne miałaby utrzymać Poczta Polska.

W nieciekawej sytuacji mogą znaleźć się przedsiębiorcy handlujący samochodami – w końcu w każdym z aut w salonie, w każdym aucie testowym i zastępczym może być montowane seryjnie radio. Związek Dealerów Samochodów uważa jednak, że w świetle ustawy o opłatach abonamentowych (art. 5 ust. 2) auta wystawione na widok publiczny z ceną są przeznaczone do sprzedaży i nie są objęte obowiązkiem rejestracji. W sprawie samochodów demonstracyjnych wątpliwości rozwiewa prawo podatkowe, które mówi, że dopóki nie wejdą one do środków stałych firmy, pozostają towarem handlowym. Auta zastępcze z kolei są przeznaczone do przekazania osobom trzecim na podstawie umowy, co leży w zakresie działalności przedsiębiorcy, więc także ich odbiorniki nie podlegają rejestracji.

W najgorszej sytuacji są floty liczące dziesiątki samochodów. Niektóre firmy, jak flota AIG, traktują abonament RTV jako kolejny koszt podatkowy. Inni przyznają, że abonamentu nie płacą, gdyż koszt jest za duży.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.