Facebook będzie śledził naszą aktywność w Sieci. Całej Sieci…

Facebook będzie śledził naszą aktywność w Sieci. Całej Sieci…13.06.2014 12:29
Redakcja

Wiele osób uważa serwisy takie jak Facebook za finansową bańkę, nie mającą żadnego pokrycia w rzeczywistości, która w każdym momencie może odnotować taki spadek zainteresowania, że w równie dużym stopniu ucierpią na tym akcje firmy. Aby temu przeciwdziałać, należy znaleźć kolejne źródła finansowania. Podstawą jest reklama. Już niebawem w ramach największego serwisu społecznościowego zobaczymy reklamy dopasowane do odwiedzanych przez nas strony. Nie ma tu żadnego znaczenia kwestia tego, czy je polubiliśmy, czy też nie.

Podstawą finansowania giganta, który nieco ponad dwa lata temu wszedł na giełdę są reklamy. To właśnie z tego powodu można mówić o budowaniu wielkiego projektu na piasku, bo faktycznie zmiana trendów może doprowadzić go do szybkiej katastrofy. Póki co zyski giganta są jednak ogromne, podobnie jak i baza użytkowników. Dzięki analizie tego co i jak robią w serwisie można dopasowywać reklamy i propozycje do ich zainteresowań, z czego Facebook od dawna korzysta. Użytkownicy akceptując regulamin usługi wyrażają zresztą zgodę na to, że ich działania mogą być analizowane. Odbywa się to nie tylko poprzez samo przeglądanie serwisu, ale także przy korzystaniu z aplikacji i gier na nim dostępnych, oraz wybieraniu opcji „Lubię to” przy przeglądaniu innych stron internetowych.

Zmiana jaka nas czeka może mieć poważny wydźwięk. Teraz dane będą zbierane nie tylko w obrębie samej sieci i stron, w wypadku których użyliśmy magicznej łapki w górę, ale także na innych witrynach. Dobitnie mówiąc, serwis ma zamiar śledzić użytkownik i dopasowywać treści i reklamy na podstawie tego, czym są zainteresowani. Szukaliście ostatnio nowej konsoli lub telewizora odwiedzając wiele stron? Cóż, to świetna okazja, aby polecić wam jeden ze sklepów, które mają je w swojej ofercie, a opłacają reklamy w sieci społecznościowej. Możliwe jest wyłączenie tej opcji w ramach specjalnej podstrony stowarzyszenia Digital Advertising Alliance, którego Facebook jest częścią. Powiedzmy sobie jednak szczerze, większość użytkowników nawet nie będzie miała pojęcia o tym, że jest w taki sposób śledzona, a ich zainteresowania badane globalnie w sieci.

Najprawdopodobniej najmniejszego znaczenie nie będzie miał tutaj opcjonalny nagłówek Do Not Track jaki mogą wysyłać nowoczesne przeglądarki. Jest to prośba o zaniechanie przez odwiedzane serwisy śledzenia, z którą większość dużych wydawców zupełnie się nie liczy (dobitnym tego przykładem jest Yahoo, które jasno przyznało, że będzie go ignorować). Jeżeli użytkownicy nie będą chcieli być śledzeni, konieczne stanie się stosowanie różnego rodzaju dodatków, które pozwalają na siłowe blokowanie elementów śledzących, np. AdBlock z odpowiednimi listami filtrującymi, czy bardzo popularny Ghostery. Kontrowersyjne śledzenie startuje w USA, w ciągu kilku tygodni zostaje uruchomione także dla innych użytkowników.

Sam Facebook stara się zachować dobrą minę do złej gry. Co prawda przy wyświetlanych reklamach pozwala na wybranie opcji jej nie pokazywania, a nawet zablokowania całego wydawcy… ale dane nadal jak najbardziej zbiera i oferty personalizuje. Korzystanie z tej i nie tylko tej sieci społecznościowej to nie tylko problem związany z prywatnością publikowanych przez nas danych (np. problem narastającego ekshibicjonizmu internetowego), ale także zagrożenie czyhające ze strony samego usługodawcy. Nawet zupełne zignorowanie ich istnienia nie rozwiązuje problemu, nadal konieczne jest sięgnięcie po lepsze metody blokowania.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.