Facebook dał plamę. Teorie spiskowe o broni biologicznej hulają po serwisie

Facebook dał plamę. Teorie spiskowe o broni biologicznej hulają po serwisie03.04.2022 13:18
Facebook nie daje rady rosyjskiej propagandzie.
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jaap Arriens

Facebook nie wykrył skutecznie 80 proc. postów promujących jedną z najnowszych teorii spiskowych. Nowe badanie wykazało, że udostępniane artykuły zewnętrzne na temat mitu o broni biologicznej nie były oznaczane etykietą "fałszywe informacje" lub "brak kontekstu".

Firmy z branży mediów społecznościowych zapewniają, że podejmują wiele działań mających na celu rozprawienie się z rosyjską dezinformacją na temat wojny w Ukrainie. Jednak najnowsze badania pokazują, że ich akcje nie należą do najbardziej skutecznych. Tym samym pozwalają, by nieprawdziwe informacje docierały do milionów ludzi.

Według badania przeprowadzonego przez Center for Countering Digital Hate (CCDH) Facebook nie oznaczył 80 proc. artykułów na swojej platformie promujących szybko rozprzestrzeniającą się teorię spiskową, według której USA finansują użycie broni biologicznej w Ukrainie. Wyniki zostały opisane na łamach The Guardian.

Fałszywe informacje na Facebooku

CCDH, czyli organizacja non-profit zajmująca się badaniem dezinformacji, przeanalizowała serię postów z okresu od 24 lutego do 14 marca, w których udostępniono zewnętrzne artykuły zawierające bezpodstawne twierdzenia na temat broni biologicznej. Okazało się, że w znacznej większości przypadków Facebook nie oznaczył postów jako "pozbawionych kontekstu", zawierających "częściowo fałszywe informacje" lub wprost "fałszywe informacje".

"Jeśli nasi badacze są w stanie zidentyfikować fałszywe informacje o Ukrainie, które otwarcie krążą na jej platformie, to Meta jest w stanie zrobić to samo" – powiedział dyrektor generalny CCDH Imran Ahmed. "Stwierdziliśmy jednak, że w zdecydowanej większości przypadków teorie spiskowe mają wolną drogę".

Wcześniejsze badania CCDH wykazały, że Facebook nie oznaczył 91 proc. postów zawierających rosyjską propagandę na temat Ukrainy.

Meta przymyka oko

Naukowcy z CCDH wykorzystali narzędzie analityczne NewsWhip do zidentyfikowania ponad 120 artykułów z zewnętrznych stron internetowych (RT.com, Sputnik News, TASS, Ruptly), które zawierały fałszywe lub wprowadzające w błąd stwierdzenia na temat laboratoriów broni biologicznej. Okazało się, że artykuły z tej próby uzyskały ponad 150 tys. polubień, komentarzy i udostępnień na Facebooku.

"Rosyjskie kampanie propagandowe przez lata korzystały z tego, że Meta przymykała oko na dezinformację" – powiedział Ahmed. "Pomimo podejmowania działań przeciwko kanałom państwowym pod ogromną presją, Meta ponosi dotkliwą porażkę w powstrzymywaniu głównych narracji dezinformacyjnych, które przynoszą korzyści reżimowi Putina".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.