Facebook traci w Polsce najmłodszych. Stał się dla nich jak... Nasza klasa

Facebook traci w Polsce najmłodszych. Stał się dla nich jak... Nasza klasa16.07.2018 20:05
Facebook traci w Polsce najmłodszych użytkowników, depositphotos.com

Przed erą Facebooka, w Polsce ogromną popularnością cieszył się rodzimy serwis społecznościowy nasza-klasa.pl (później po prostu nk.pl). W najlepszym okresie społeczność liczyła około 12 mln osób. Polityka serwisu, wprowadzone zmiany, a także silny gracz w postaci Facebooka, doprowadziły do upadku i odejścia większości użytkowników. Poważny problem w Polsce ma teraz Facebook.

Z nk.pl jako pierwsi uciekli młodzi użytkownicy, to właśnie oni zauroczyli się w Facebooku. W końcu pochodził on z krainy iPhone’a, McDonalda i popularnych wysokobudżetowych teledysków i filmów. Musiał być po prostu lepszy. Faktycznie, gdy nasza-klasa.pl otrzymywała kolejne funkcje, które spotykały się z negatywnymi opiniami, serwis Marka Zuckerberga wydawał się być wolny od tych wad. Ponadto, dla wielu młodych osób miał jeszcze jedną bardzo ważną przewagę – nie było nadzoru rodziców, którzy natomiast chętnie zakładali konta na nk.pl, oczekując odnalezienia dawnych znajomych ze szkoły.

źródło: napoleoncat.com
źródło: napoleoncat.com

Według badań opublikowanych przez NapoleonCat, w ciągu ostatniego roku Facebook zauważalnie zyskał na popularności w dwóch grupach wiekowych. Pierwsza to osoby w wieku 35-44 lat, druga 45-54 lat. Jak zareagowali najmłodsi użytkownicy? Jak można się domyślić, niezbyt chętni są do dzielenia tego samego serwisu z rodzicami. W ciągu roku Facebook w Polsce stracił aż 18 proc. użytkowników w grupie 13-17 lat (około 300 tys. osób).

Jeśli ktoś oczekuje, że spadek popularności Facebooka spowodowany jest sprawą Cambridge Analytica i niezgodnym z regulaminem udostępnianiu prywatnych danych, to niestety jest w błędzie. Owszem nieznaczna część osób usunęła po tej aferze konto, ale nie jest to grupa faktycznie odczuwalna dla Facebooka. Co więcej, chociażby w Polsce łączna liczba użytkowników wzrosła o 8 proc. Po drugie, młode osoby przerażająco chętnie dzielą się prywatnością w sieci, wrzucając masę zdjęć na Instagrama, korzystając z usług Google czy używając komunikatorów niezapewniających sensownego szyfrowania. Po prostu, Facebook przestał być dla nich interesującym miejscem.

źródło: napoleoncat.com
źródło: napoleoncat.com

Na popularności w grupie 13-17 lat zyskuje Instagram (13 proc. w ciągu roku). Może się to jednak zmienić, bowiem największy przyrost nowych użytkowników jest wśród grupy 45-54 lat – aż 122 proc. Gdzie dalej uciekną najmłodsi użytkownicy? Zawsze pozostaje Snapchat albo rosyjski VKontakte, który pozwala na znacznie większą swobodę niż Facebook. Obecnie jednak wciąż w grupie 13-17 lat aż 50 proc. ma jednocześnie konto na Facebooku, Instagramie i rozmawia przez Messengera.

Owszem spadek popularności wśród młodych użytkowników nie jest dobrą wiadomością dla Facebooka. Jednak z pewnością nie możemy mówić, że nadszedł początek jego końca. Facebook jest obecnie zbyt duży, aby upaść.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.