Facebook twierdzi, że nas nie podsłuchuje. Może to zbiorowa iluzja?

Facebook twierdzi, że nas nie podsłuchuje. Może to zbiorowa iluzja?30.10.2017 11:51

Od kilku lat internauci podejrzewają, że reklamodawcy mogą podsłuchiwać, co się dzieje w naszym otoczeniu, korzystając z mikrofonów w smartfonach. W ten sposób można zbierać dane o tym, co użytkownicy oglądają na Netflixie albo lepiej dopasować reklamy do naszych zwyczajów. Podobno Facebook posunął się nawet do podsłuchiwania naszych rozmów.

Internauci od czasu do czasu zauważają, że proponowane reklamy zawierają towary lub frazy, których nigdy nie wyszukiwali ani nigdzie nie wpisywali, ale rozmawiali o nich – czy to przez telefon, czy w domu. Na tej podstawie wysnuta została teoria, że Facebook wykorzystuje mikrofony w smartfonach, by wyłapać potencjalnie interesujące dla nas słowa kluczowe. Pojawiły się nawet materiały udowadniające tę teorię. W poniższym eksperymencie małżeństwo przez godzinę rozmawiało o kociej karmie, by dwa dni później zobaczyć mnóstwo reklam tego właśnie produktu. Na pewno byliście w podobnej sytuacji. Autorce artykułu przytrafiło się to samo tydzień temu.

Facebook iPhone Listening into our Conversations for Advertising TEST

Firma oczywiście zaprzecza, jakoby nasłuchiwała, o czym rozmawiamy w pobliżu smartfonu. Zaprzeczył temu na Twitterze Rob Goldman, zajmujący się reklamami w Facebooku.

I run ads product at Facebook. We don't - and have never - used your microphone for ads. Just not true.

— Rob Goldman (@robjective) 26 października 2017Taka interpretacja sytuacji ociera się o snucie teorii spiskowych, ale trudno inaczej wytłumaczyć obecność tego typu reklam, jeśli nie rozmawialiśmy o danym temacie na Facebooku czy Messengerze, a już na pewno nie szukaliśmy informacji na ten temat. Psychologia opisuje podobne zjawiska jako syndrom Baader-Meinhof, czyli subiektywne wrażenie, że po zapoznaniu się z jakimś pojęciem lub przedmiotem spotykamy się z nim coraz częściej.

Krótko mówiąc, nagle zdajemy sobie sprawę z tego, że otaczają nas wzmianki o „kociej karmie”, mimo że wcześniej w ogóle ich nie zauważaliśmy. To wcale nie musi oznaczać, że Facebook nagle zaczął otaczać nas reklamami. Jeśli damy czemuś nawet małą szansę, by się pojawiało, a zarazem zapewnimy dużo okazji ku temu, mamy gwarancję, że będzie się pojawiać. Jeśli połączymy statystykę z naturalnym dla naszych mózgów działaniem, jakim jest wyłapywanie nowo poznanych obiektów w otoczeniu, możemy szykować kolejną teorię spiskową.

Oczywiście zawsze jest szansa, że reprezentant Facebooka kłamie. Jest to jednak mało prawdopodobne – wyobraźcie sobie, jakie kary spadłyby na portal za tak bezczelne i inwazyjne działania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.