Fałszywe konkursy na Facebooku – jak je rozpoznać i zapobiec atakom?

Fałszywe konkursy na Facebooku – jak je rozpoznać i zapobiec atakom?16.03.2017 15:14

Z racji swojego potężnego zasięgu oraz olbrzymiej bazy dostępnych danych, Facebook stał się miejscem działania oszustów, którzy wykorzystując potencjał serwisu społecznościowego docierają do osób, które nie wykazują się odpowiednią czujnością i dają się nabrać.Mowa tu głównie o konkursach niezgodnych z regulaminem portalu, działających na zasadzie "polub" i "udostępnij" żeby wygrać.

Dlaczego?

Jednym z powodów popularności fałszywych konkursów jest nieznajomość regulaminu Facebooka. Administrator nieświadome łamie zasady, gromadząc wokół strony rzeszę fanów czekających na obiecane nagrody. Z drugiej jednak strony, organizatorzy konkursów wolą zasłaniać się nieznajomością regulaminu i czerpać z tego powodu profity. Innym powodem organizowania nielegalnych konkursów jest chęć pozyskania dużej liczby fanów na fanpage’u, który później trafia na sprzedaż. Konkurs jest idealną metodą skutecznego osiągnięcia celu. Równie często zdarzają się przypadki, że dany fanpage stworzony jest przez hakerów, którzy mają zamiar zainfekować nasz komputer złośliwym oprogramowaniem i przejąć nasze dane.

Jak?

Chcąc zdobyć jak najwięcej uczestników "zabawy", oszuści podszywają się pod popularne marki (Biedronka, Apple, Reserved, Nike) lub osoby (Kuba Wojewódzki, Robert Lewandowski). Zapewniają, że wystarczy wykonać trzy bardzo proste zadania, by otrzymać wartościową nagrodę. Należy wejść na stronę konkursową, przejść "szybką" weryfikację i wybrać sposób dostawy. Dla uwiarygodnienia profilu znajdują się na nim opinie o produktach i sposobie dostawy nagród.

Po kliknięciu w post konkursowy nie jesteśmy jednak przenoszeni bezpośrednio do interesującego nas materiału, lecz na stronę o krótkotrwałej żywotności tzw. landing page. Nie ma to nic wspólnego z treścią, którą mieliśmy zobaczyć i służy jedynie wzbudzeniu zainteresowania. Na stronie znajduje się jedna z poniższych komend:

  • zaakceptuj pliki cookie,
  • podaj swój adresu e-mail,
  • potwierdź, że masz ukończone 13 lat,
  • podaj numeru telefonu, aby przepisać kod otrzymany SMS-em i tym samym zweryfikować wprowadzone dane.

Dopiero na samym dole okna, drobnym drukiem napisana jest informacja o kosztach, jakie poniesiemy za otrzymywanie wiadomości SMS. Podanie kodu aktywuje bowiem płatną, stałą subskrypcję, którą wcale nie tak łatwo anulować, a każda otrzymana wiadomość kosztuje od kilku do kilkunastu złotych.

Oprócz samych konkursów i pozyskiwania danych, częste są przypadki wysyłania przez organizatorów fałszywych linków i zdjęć, zawierających złośliwe oprogramowania do hakowania komputerów.

Jak zapobiec?

Przede wszystkim zdrowy rozsądek, logiczne myślenie i ograniczone zaufanie. Do każdego konkursu musi być dołączony ogólnodostępny i w pełni zrozumiały regulamin. Organizator nie ma prawa wymagać od nas prywatnych danych takich jak nazwa, adres czy NIP.

Dobrym sposobem uchronienia się przed atakiem hakerów jest również oprogramowanie antywirusowe, dzięki któremu jesteśmy chronieni nawet w przypadku ataku. Taki program blokuje wirusom drogę do naszego komputera, wyłapuje je i usuwa.

Należy również zwrócić uwagę na adres strony internetowej, na której widnieje konkurs. Dziwne nazwy, skróty, domeny inne niż polskie? Nie bierzemy udziału! Istotna jest także data utworzenia fanpage’a firmy, która jest organizatorem konkursu. Jeżeli sprawdzimy jego historię i okaże się ona pusta mamy do czynienia z oszustem.

Kiedy już natkniemy się na oszusta, powinniśmy przekazać te informacje dalej, by ochronić przed nim pozostałych użytkowników i nie dopuścić do zwiększania popularności jego działania.

Nawet jeśli jesteśmy ostrożni i nie bierzemy udziału w żadnych konkursach, warto wejść w swoim profilu na Facebooku w zakładkę ustawienia -> aplikacje. Może się bowiem okazać, że są tam niechciane aplikacje, które warto usunąć.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.