"Fałszywy Decathlon" znów na Facebooku. Nie daj się nabrać na konkurs z okazji urodzin

"Fałszywy Decathlon" znów na Facebooku. Nie daj się nabrać na konkurs z okazji urodzin08.03.2021 12:57
To nie jest oficjalne konto Decathlona na Facebooku, fot. Oskar Ziomek

Na Facebooku po raz kolejny pojawiła się sponsorowana kampania, w której ktoś podszywa się pod markę Decathlon. Tym razem chodzi o fałszywe konto Decathlon_Polska, ale schemat jest znany od miesięcy. Autor posta sugeruje, że marka obchodzi kolejną rocznicę wejścia na rynek i z tej okazji udostępnia konkurs, w którym rzekomo można wygrać kupony na zakupy – to jednak oszustwo.

Wizerunek Decathlona jest wykorzystywany na Facebooku nie pierwszy raz. Analogiczne oszustwa opisywaliśmy już w ubiegłym roku, kiedy podczas przeglądania serwisu społecznościowego natknęliśmy się na podejrzany post. Opisywane dzisiaj oszustwo jest przygotowane dokładnie tak samo, a zwrócił na nie uwagę @Marcin.

W poście na Facebooku ktoś sugeruje możliwość wygrania bonu do Decathlona po wypełnieniu krótkiej ankiety dotyczącej preferencji zakupowych. W praktyce niezależnie od udzielonych odpowiedzi użytkownik zostanie poproszony o kliknięcie linku, który przeniesie go na kolejną stronę z formularzem.

Spreparowany link prowadzi do ankiety, a docelowo do formularza, fot. Oskar Ziomek.
Spreparowany link prowadzi do ankiety, a docelowo do formularza, fot. Oskar Ziomek.

Tutaj autorzy strony oczekują podania swojego imienia, nazwiska, adresu e-mail i daty urodzenia oraz – co z punktu widzenia oszustów najważniejsze – wyrażenia szeregu zgód marketingowych. Podobnie jak w przypadku poprzednich akcji tego rodzaju, większość to zezwolenie na przetwarzanie danych osobowych przez firmę PELEMA PTE. LTD. z Singapuru oraz jej partnerów. Co ciekawe, ich lista jest łatwo dostępna w załączonym regulaminie. Większość wymienionych firm to agencje marketingowe z Polski.

Decathlon potwierdza zagrożenie

Aby mieć pewność, że opisywana akcja nie jest autentyczna, skontaktowaliśmy się z Decathlonem i uzyskaliśmy potwierdzenie swoich podejrzeń. Pełną treść oświadczenia, które uzyskaliśmy od pana Wojciecha Kozłowskiego, Rzecznika Prasowego Decathlon Polska, zamieszczamy poniżej:

Marka Decathlon jest bardzo popularna wśród polskich konsumentów, co niestety coraz częściej bywa wykorzystywane przez oszustów. Przestrzegamy wszystkich konsumentów przed klikaniem w fałszywe reklamy i promocje oraz przed podawaniem swoich danych. Nie akceptujemy stosowania niezgodnych z prawem działań i zachęcamy naszych klientów do zgłaszania fałszywego profilu administratorom Facebooka. Strona: https://www.facebook.com/DecathIon_PoIska-107692671386093 podszywa się pod Decathlon Polska Sp. z o.o., co jest oszustwem i zostało już zgłoszone do Facebooka jako niezgodne ze standardami społeczności (zarówno reklamy, jak i fanpage’a). Najlepszym sprawdzonym źródłem informacji o naszych działaniach jest strona www.decathlon.pl oraz fanpage facebook.com/DecathlonPolska.

Użytkownicy, którzy dali się nabrać na opisywaną kampanię i bez zastanowienia udostępnili swoje dane wspomnianym firmom, powinni się mieć na baczności. Można się spodziewać, że akcja w najlepszym przypadku zakończy się serią reklamowych wiadomości, które trafią na skrzynkę e-mail ofiary. Istnieje też jednak możliwość wykorzystania podanych danych do phishingu. Zdobycie zaufania wybranej osoby dzięki dysponowaniu jej imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia i odpowiedziami w ankiecie z pewnością może być łatwiejsze, niż bez tych danych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.