Fałszywy e-mail można rozpoznać już po jego temacie. Powstała lista 10 „najlepszych” ataków

Fałszywy e-mail można rozpoznać już po jego temacie. Powstała lista 10 „najlepszych” ataków25.01.2019 12:50
Phishing może być przewidywalny (depositphotos)

Rozpoznawanie oszustw w internecie rzadko należy do łatwych zadań. Z jednej strony atakujący często stosują znane metody, czego przykładem mogą być wiadomości wzywające do dopłaty złotówki, ale z drugiej – nie przestają szukać nowych sposobów na uśpienie czujności potencjalnych ofiar. Tu warto przytoczyć niedawny przypadek specyficznej próby zdobycia zysku za pośrednictwem Facebooka. Nie mniej niebezpieczny pozostaje phishing wykorzystujący wiadomości e-mail, ale w tym przypadku – dość niespodziewanie – odbiorcom wiadomości mogą pomóc statystyki.

Do sieci trafiło bowiem podsumowanie czwartego kwartału 2018 roku, przygotowane przez firmę KnowBe4. Z zestawienia można się dowiedzieć, jakie e-maile od oszustów były najbardziej skuteczne, a więc innymi słowy – jak skonstruowane wiadomości okazują się być dostateczne wiarygodne, by zachęcić potencjalną ofiarę do skorzystania z zawartych w nich linków. Wyniki uzyskano na podstawie analizy kliknięć w spreparowane wiadomości oraz statystyk narzędzia Phish Alert.

TOP 10 tematów e-maili wskazujących na phishing, fragment infografiki z KnowBe4.
TOP 10 tematów e-maili wskazujących na phishing, fragment infografiki z KnowBe4.

Jak wynika z zestawienia, na pierwszych trzech pozycjach znalazły się e-maile z tematami dotyczącymi kolejno konieczności natychmiastowego sprawdzenia hasła, zamówienia ze sklepu (w tym przypadku Amazon) oraz zmian w harmonogramie dni wolnych od pracy. Ponadto na liście znalazły się także tematy związane z usługami kurierskimi i kontami bankowymi. Wnioski nasuwają się same: to właśnie w przypadku wiadomości dotyczących tych tematów należy być szczególnie ostrożnym, bo jak pokazuje analiza – w takich sytuacjach najłatwiej uwierzyć w treść e-maila.

TOP tematów e-maili związanych z mediami społecznościowymi wskazujących na phishing, fragment infografiki z KnowBe4.
TOP tematów e-maili związanych z mediami społecznościowymi wskazujących na phishing, fragment infografiki z KnowBe4.

Co ciekawe, osobne zestawienie dotyczy zagrożeń związanych z mediami społecznościowymi. W tym przypadku najwięcej fałszywych wiadomości, którym wierzą odbiorcy, związanych jest z serwisem LinkedIn oraz Facebook. Okazuje się, że ciekawość związana z kolejnym (fałszywym w tym przypadku) oznaczeniem na zdjęciu czy chęcią dołączenia jakiejś osoby do grona znajomych w serwisie, mogą łatwo wygrać z czujnością i wpędzić użytkowników w kłopoty.

Uważasz, że umiesz rozpoznawać phishing? Sprawdź się!

W kontekście rozpoznawania fałszywych wiadomości e-mail oraz prób wyłudzania danych, ciekawa inicjatywa pojawiła się ostatnio w sieci ze strony firmy Google. Do internetu trafił bowiem quiz, w którym każdy może sprawdzić swoją intuicję oraz spostrzegawczość, oceniając przykładowe wiadomości pod kątem wiarygodności. Niektóre z prezentowanych e-maili są autentyczne, inne natomiast – fałszywe. Zadaniem użytkownika jest wskazanie tych, które są dziełem atakujących. O szczegółach informowaliśmy w odrębnej publikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.