Fałszywy sklep Treka, a w nim śmiesznie tanie rowery. Oszuści reklamują się na Facebooku

Fałszywy sklep Treka, a w nim śmiesznie tanie rowery. Oszuści reklamują się na Facebooku08.09.2020 16:20
Oszustwo na fałszywy sklep Treka /fot. Trek

Oto kolejny przykład zorganizowanego oszustwa reklamowanego na Facebooku. Tym razem oszuści podszywają się pod znaną markę rowerową Trek. Celem ich działania jest wyłudzenie szczegółowych informacji kart płatniczych.

Trek to jedna z kilku czołowych marek rowerowych. Słyszał o niej każdy, kto chociaż w niewielkim stopniu interesuje się kolarstwem lub jazdą górską. Rowery tej marki mogą kosztować kilka, kilkanaście albo i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nie dziwne więc, że ktoś mógłby się skusić na kupno modeli z wyprzedaży za znacznie mniejszą kwotę.

Z takiego założenia wyszli cyberprzestępcy, którzy założyli na Facebooku stronę "Trek Shop". Oficjalne profile Treka znajdziecie pod nazwą "Trek Bicycle". Następnie oszuści wykupili reklamę wpisu, wedle którego podają się za sklep internetowy marki Trek i wyprzedają rowery za zaledwie 20 proc. ceny. Zapraszają do kliknięcia w link.

Ten przenosi użytkownika Facebooka do zewnętrznej strony internetowej, przypominającej sklep z rowerami Trek. Jej design prawie całkowicie skradziono z oficjalnej witryny tej marki. Natomiast Trek nie sprzedaje rowerów bezpośrednio na swojej stronie, a jedynie odsyła chętnych klientów do lokalnych dealerów. Jeśli ktoś zna się na branży rowerowej, to od razu zwęszy oszustwo.

Rowery "sprzedawane" w fałszywym sklepie Treka (firbikes) mają kosztować około 60 dolarów, czyli około 220 zł. W rzeczywistości taki sprzęt kosztuje raczej kilka tysięcy. Kiedy już wybierzemy rower, musimy zarejestrować konto. Tutaj oszuści za bardzo się nie postarali, i dane wpisywane przez ofiarę mogą być absolutnie przypadkowe, tak samo jak ich format. Kolejnym etapem po "założeniu konta" jest płatność.

Co ciekawe, oszuści nagle przypominają o doliczeniu ceny transportu, chociaż na Facebooku obiecywali jeszcze darmową przesyłkę. Następnie musimy zapłacić. Jedyną formą akceptowaną przez sklep jest podanie pełnych danych karty płatniczej. Nawet jeśli ktoś dał się nabrać na dobre zamiary przestępców, już tutaj powinna mu się zapalić czerwona lampka. Sklep internetowy stawiający na jedną metodę płatności, którą jest przekazanie danych karty, to jawna próba oszustwa. Zawsze powinniśmy mieć do wyboru kilka alternatyw, a także należy unikać przekazywania tego typu informacji nieznanym sklepom.

Oszustwa w postach sponsorowanych na Facebooku – ten proceder nadal trwa

Chociaż forma oszustwa tego jak to jest bardzo mało wiarygodna, to niepokoi fakt, że po raz kolejny mamy do czynienia z reklamowanym postem na Facebooku. Portal Marka Zuckerberga bierze spore pieniądze za tego typu wpisy. Jak widać, moderatorzy serwisu nie zajmują się ich weryfikacją, a przynajmniej nie przed opublikowaniem wpisu. Jest to niebezpieczny proceder, szczególnie w przypadku, gdy oszuści podszywają się pod znane Polakom marki. Tak jak w przypadku oszustwa "na bony do Decathlona".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.