Fiat 500 Hybrid: Miękka hybryda, wirtualne zegary i działanie Android Auto

Fiat 500 Hybrid: Miękka hybryda, wirtualne zegary i działanie Android Auto02.12.2020 14:22
Fiat 500 nie oferuje wielu gadżetów, ale wirtualne zegary i obsługa Android Auto w zupełności wystarczą

W dobie wszędobylskich zaawansowanych systemów info-rozrywki, sterowania smartfonem, zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, aktywnych asystentów itp. mało kto zwraca uwagę na auta „analogowe”, w których również znajdziemy ciekawe i nietypowe rozwiązania. Ostatnio postanowiłem sprawdzić Fiata 500 w odmianie Hybrid.

Miękka hybryda – co to takiego?

Wiele osób słysząc o hybrydzie myśli, że jest to auto, którym można pokonać pewien dystans na napędzie elektrycznym. W przypadku hybryd plug-in tak jest, pod warunkiem, że mamy naładowaną baterię. W przypadku hybryd równoległych jak np. Toyota Yaris lub Kia Sorento, system sam decyduje, kiedy jedziemy na elektryczności i jest to zazwyczaj niewielki dystans z niską prędkością. W przypadku miękkich hybryd, jazda na napędzie elektrycznym praktycznie nie występuje. Silnik elektryczny i niewielka bateria (w tym modelu umieszczona pod fotelem kierowcy) pełni rolę startera-generatora, który odpowiada za rozruch silnika (wspomaga bezproblemową pracę systemu Start/Stop) oraz w niewielkim stopniu pomaga w ruszaniu z miejsca.

W Fiacie 500 Hybrid system ten działa bardzo sprawnie i w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią pozwala odłączyć silnik przy prędkości do 30 km/h. Przykładowo zbliżając się do zatoru drogowego lub do świateł, tocząc się z prędkością poniżej 30 km/h wystarczy wrzucić bieg jałowy, puścić sprzęgło, a silnik wyłączy się i auto będzie toczyło się siłą rozpędu. System nie wyłączy silnika, gdy ten jest nierozgrzany lub gdy działa ogrzewanie itp. Oczywiście gdy tylko wciśniemy pedał sprzęgła by wrzucić bieg, silnik natychmiast załączy się. Dzięki wspomnianemu starterowi-generatorowi, rozruch silnika jest bardzo delikatny i płynny.

Użycie materiałów Seaqual

Pisząc o hybrydzie, która z założenia ma ograniczać zużycie paliwa oraz emisję CO2, warto wspomnieć o jeszcze jednym ekologicznym rozwiązaniu. Otóż fotele Fiata 500 Hybrid zostały wykonane z materiału o nazwie Seaqual Yarn. Jest to wielokrotnie nagradzane, innowacyjne włókno wykonane częściowo z materiałów pochodzących z recyclingu plastiku zebranego z oceanów, plaż i ujść rzek. To w połączeniu z napędem hybrydowym daje realne korzyści dla środowiska. Jeśli ktoś przejmuje się ekologią, Fiat 500 Hybrid powinien być ciekawym wyborem.

Wirtualne zegary i działanie Android Auto

W testowanej odmianie Launch Edition (topowa) zamiast tradycyjnych zegarów analogowych zastosowany 7-calowy ekran TFT, dostępny również w wersjach Star i Rockstar. Wyświetlacz jest czytelny, przejrzysty i prosty w obsłudze, choć by ustawić nieco głębiej osadzone opcje, musimy skorzystać z przycisków obok wyświetlacza. Podczas jazdy jest to niemożliwe. Pozostałymi funkcjami tj. przełączaniem ekranów oraz resetowaniem np. spalania sterujemy jednym przyciskiem w prawej manetce. Na ekranie widzimy prędkość, obroty silnika, wskaźnik eko-jazdy, średnie spalanie, przepływ mocy i stan naładowania akumulatora itp.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Wbudowany system info-rozrywki jest dość skromny, brak nawigacji może dokuczać tym, którzy często podróżują po mieście, dlatego też korzystanie z wbudowanego Android Auto będzie podstawą. Swoją drogą to ciekawe, że Fiat 500 Hybrid posiada Android Auto, a niektóre modele marek premium nadal czekają na to udogodnienie. Wszystko jest wyświetlane na 7-calowym wyświetlaczu HD Uconnect. Samo działanie nie nastręcza trudność, łączenie jest proste i szybkie. Brak uwag. Za obecność integracji z Android Auto oraz Apple CarPlay należą się brawa. W końcu Fiat 500 to niedrogie autko miejskie.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Podsumowanie

Fiat 500 Hybrid to naprawdę ciekawe auto miejskie, które co prawda nie zachwyca nowatorskimi rozwiązaniami, ale dzielnie trwa wśród droższej konkurencji oferując między innymi wirtualny wyświetlacz oraz integrację z systemami Android Auto oraz Apple CarPlay. Testowana odmiana Launch Edition z silnikiem 1.0 Hybrid o mocy 70 KM to najdroższy model w ofercie (nie licząc wersji 500C ze składanym dachem), który kosztuje 63 500 złotych. Najtańszą odmianę wyposażenia Pop z tym silnikiem kupimy za 52 000 złotych. Moim zdaniem to rozsądna propozycja jak za tak ciekawe auto do miasta.

Plusy
  • Sprawnie działająca miękka hybryda
  • Czytelne i proste w obsłudze wirtualne zegary
  • Prosty, ale wygodny w obsłudze system info-rozrywki
  • Bezproblemowo działający Android Auto i Apple CarPlay
Minusy
  • Kiepski zestaw audio
  • Ekran mógłby być odrobinę większy
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.