Firefox dostanie linki sponsorowane – Mozilla pokaże, jak szanować prywatność

Firefox dostanie linki sponsorowane – Mozilla pokaże, jak szanować prywatność01.05.2018 12:40

Cztery lata temu Mozilla chciała sprzedać nam sponsorowanekafelki w Firefoksie, wyświetlane za każdym razem gdy otworzymynową, pustą kartę w przeglądarce. Nikt chyba nie był tymzachwycony, więc w 2015 roku, bez podania przyczyny, sponsorowanekafelki zniknęły z Firefoksa. Teraz jednak najwyraźniej Fundacjaznów wraca do swojego pomysłu zarabiania na sponsorowanychtreściach. Czy mogą one stać się alternatywą dla partnerstwa zGoogle, wciąż podstawowego źródła pieniędzy?

Przymiarki do własnej platformy reklamowej (oczywiście takiej,która będzie szanować prywatność użytkowników) rozpoczęłysię w Mozilli w lutym 2017 roku, kiedy to kupiono usługę Pocket.Pozwala ona użytkownikom na dodawanie do listy zakładekpodobających im się treści, a następnie synchronizowanie tejlisty pomiędzy różnymi urządzeniami. Od czasu do czasu na liścielinków zobaczyć można było link sponsorowany.

Po przejęciu Pocketa Mozilla ogłosiła, że służyć on będziestrategii rozwoju mobilnej obecności, dostarczając użytkownikompotężnych narzędzi odkrywania wysokiej jakości treści, na swoichwłasnych warunkach, niezależnie od platformy czy silosa treści.Wkrótce po tym Pocket został na dobre zintegrowany z Firefoksem,otwierając Mozilli nową drogę do obecności na iPhone’ach iAndroidzie, poprzez mobilne aplikacje usługi.

Na integracji z mobilnymi aplikacjami się nie skończyło.Użytkownicy testowej wersji Firefoksa Quantum z Kanady, USA iNiemiec zaczęli zauważać pojawiające się w widoku nowej karty„rekomendacje” – dostarczane właśnie z Pocketa. Kolejnymkrokiem było wyświetlanie niewielkiej części użytkowników z USA„rekomendacji sponsorowanych”. Wówczas to Mozilla ogłosiła, że*obecny model reklamowy dla sieci jest zepsuty, ponieważ nieszanuje prywatności użytkowników, nie daje im kontroli nadwyświetlaniem reklam i prowadzi do click-baitów i tworzenia treściniskiej jakości. *Eksperyment zPocketem ma pokazać, czy jest możliwa zmiana tego smutnego stanurzeczy.

Czy tak będą wyglądały dostarczane z Pocketa rekomendacje na nową kartę?
Czy tak będą wyglądały dostarczane z Pocketa rekomendacje na nową kartę?

Amerykańscy użytkownicyFirefoksa przekonają się o tym już 9 maja, wraz z premierąFirefoksa 60. Wtedy to na nowych kartach zaczną pojawiać sięregularnie „rekomendacje sponsorowane”, co do których niepowinniśmy mieć żadnych zastrzeżeń. Cała analityka jest bowiemrobiona po stronie klienta, a żadne z naszych osobistych informacjinie są nigdzie dalej wysyłane. W dokumencie opublikowanym naGitHubie dokładnieopisano dane, jakie zbiera telemetria Mozilli w ramach tejszanującej prywatność usługi reklamowej. Faktycznie – Mozillato nie Google czy Facebook, nie ma się tu do czego przyczepić.

Warto zwrócić uwagę, że ta funkcja reklamowa pojawi się wwydaniu o wydłużonym okresie wsparcia (ESR), sugerowanym dostosowania we wszelkiego rodzaju organizacjach, gdzie najważniejszajest stabilność. Czy administratorzy zaakceptują taką formęreklamy w przeglądarce? Jeśli nie, wciąż będą mogli jąwyłączyć poprzez ustawienia panelu about:config.

Mozilla liczy oczywiście na to, że nie będziemy sponsorowanychrekomendacji i ich telemetrii wyłączać. Fundacja nie tylkopotrzebuje pieniędzy na swoją działalność. Potrzebuje teżpokazać, że możliwy jest inny model zarabiania na reklamie, niżten bazujący na kupczeniu prywatnością użytkowników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.