FlasCC: kompilator C/C++ dla Flasha przyniesie renesans technologii Adobe?

FlasCC: kompilator C/C++ dla Flasha przyniesie renesans technologii Adobe?10.10.2012 17:06

Ponad rok od śmierci Steve'a Jobsa, twórca potęgi Apple jest wciąż martwy, podczas gdy technologia, którą tak bardzo chciał posłać do lamusa, ma się wciąż całkiem nieźle. Niewykluczone, że już wkrótce przeżyje ona prawdziwy renesans. Adobe Flash, bo o nim mowa, może stać się środowiskiem uruchomieniowym dla gier pisanych przez największe studia deweloperskie.

Kilka ostatnich lat w świecie webowych technokratów upłynęło pod znakiem HTML5. Tylko standardowe, otwarte technologie — jednym głosem mówili ludzie z tak różnych światów jak Mozilla, Google czy Microsoft. Flash, który przez wiele lat umożliwiał uruchamianie w przeglądarkach rzeczy niewyobrażalnych dla otwartych webowych technologii, został nagle uznany za technologię minionego stulecia, dla której nie powinno być miejsca, szczególnie na urządzeniach mobilnych.

Trzeba przyznać, że Adobe przejęło się tymi głosami. Kilka kluczowych dla Flasha projektów (w tym framework Flex) zostało porzuconych, zrezygnowano z rozwijania przeglądarkowej wtyczki dla Androida i Linuksa. Flash, by przetrwać, miał ulec transformacji, a uzasadnieniem jego istnienia miały stać się gry i multimedia znacznie bardziej rozbudowane niż do tej pory. Czy jednak ograniczenia Flasha, wynikające w dużym stopniu z ActionScriptu, jego języka programowania, nie były za duże, by go tak przekształcić?

W 2008 roku Adobe pokazało eksperymentalny kompilator Alchemy, służący do przekładania kodu pisanego w C i C++ na zoptymalizowany ActionScript, uruchamiany w wirtualnej maszynie Flasha AVM2. Efekt był całkiem niezły – przekonwertowane w ten sposób biblioteki do kryptografii czy transkodowania mediów (m.in. przeniesiono tak na Flasha bibliotekę transkodowania kodeka Ogg Vorbis) działały znacząco szybciej od odpowiedników pisanych w ActionScripcie, choć oczywiście nie tak szybko, jak wersje kompilowane do kodu maszynowego z C/C++. Później jednak w tym całym zamieszaniu wokół webowych technologii o Alchemy raczej zapomniano i dopiero jesienią zeszłego roku usłyszeliśmy o wznowieniu projektu, podobno ze względu na nieustanne zapytania deweloperów o jego wsparcie w runtime Flasha.

Reaktywowany Alchemy, pisany z myślą o Flash Playerze 12 i środowisku AIR, miał przynieść aplikacjom flashowym wydajność porównywalną z aplikacjami pisanymi w C/C++ i zmniejszenie rozmiarów wynikowego kodu. Wygląda na to, że cele udało się osiągnąć, bo oto Adobe poinformowało o zmianie nazwy Alchemy i jego komercyjnej dostępności. Teraz pod nazwą FlasCC (Flash Runtime C++ Compiler) przynieść ma na webową platformę gry o jakości porównywalnej z tym, co się dziś robi na PlayStation 3 czy Xboksie 360. To nie są puste słowa: już teraz możecie obejrzeć działający we Flash Playerze kod engine'u Unreal — demo firmy Epic Games dostępne pod adresem http://www.unrealengine.com/flash/.

Kod w C/C++ pisany z myślą o FlasCC może wykorzystywać interfejsy programowania Flasha dla grafiki trójwymiarowej, jak również biblioteki popularne wśród twórców gier, takie jak Bullet czy Box2D. Kompilator powstał z wykorzystaniem narzędzi opracowanych przez opensource'owy projekt LLVM (http://www.llvm.org/).

Czy w tej sytuacji komuś się będzie chciało tworzyć gry specjalnie pod google'owego Native Clienta, co by nie mówić, znacznie mniej popularnego niż Flash Player i dostępnego w praktyce tylko użytkownikom Google Chrome?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.