Fragmentacja Androida wciąż rośnie, stare wersje nie chcą odejść

Fragmentacja Androida wciąż rośnie, stare wersje nie chcą odejść13.08.2014 14:31
Redakcja

Jak co miesiąc Google na oficjalnym blogu przeznaczonym dla deweloperów Androida przedstawiło informacje dotyczące popularności poszczególnych wersji tej platformy. Choć dane te obejmują również wielkość wyświetlaczy i ich zagęszczenie, nas najbardziej interesują statystyki przedstawiające udział z podziałem na wersje. Kiedy się na nie spojrzy można powiedzieć, że nie jest źle, bo wszystko idzie do przodu. Problem fragmentacji wciąż jednak istnieje, a zbliżający się wielkimi krokami Android L na pewno sprawy tej w żaden sposób nie poprawi.

Najnowsze statystyki dotyczące popularności poszczególnych wersji Androida nie są już aż tak łaskawe dla wersji KitKat. Tempo jej wdrażania w ubiegłym miesiącu nieco spadło, bo o ile w lipcu zyskała ona niemal 4% względem czerwca, tak obecnie wzrost ten wynosi niecałe 3%. Ogólny udział tej wersji Androida w rynku wynosi już 20,9%. Czy to dużo, czy mało? Biorąc pod uwagę miliony urządzeń z tym systemem sprzedawanych w każdym miesiącu, dane robią wrażenie. Trzeba jednak pamiętać, że aktualizacje otrzymują jedynie wybrane modele, najczęściej flagowce kosztujące naprawdę sporo. Średnia i niska półka nie mogą liczyć na żadne aktualizacje, za wyjątkiem sprzętu sygnowanego logiem Google.

Spośród innych wersji, większość zanotowała niewielkie spadki. Wersja Jelly Bean składa się z trzech odrębnych gałęzi, które znacznie różnią się od siebie udziałem: najpopularniejsze wciąż są urządzenia z Androidem 4.1.x (dotyczy to całego ekosystemu) z udziałem 26,5% (spadek o 1,3%), zaraz za nim loguje się równie popularna wersja 4.2.x, w jaką są często wyposażane nowe urządzenia. Tutaj o dziwo natknąć możemy się na wzrost, choć co prawda symboliczny, bo z 19,7 na 19,8%. Ostatnia, a zarazem najnowsza wersja Jelly Bean, czyli Android 4.3 znajduje się na 7,9%, co stanowi zauważalny spadek w porównaniu do 9% w miesiącu ubiegłym.

Za wyjątkiem pewnego detalu, nie zobaczymy nic zaskakującego w starszych edycjach. Lodowa kanapka, a więc Ice Cream Sandwich obejmujący wersje 4.0.3 – 4.0.4 znajduje się jeszcze na 10,6% urządzeń, o niecały punkt procentowy mniej niż przed miesiącem (11,4%). Kompletnie przestarzały Froyo, czyli Android 2.2 ciągle trzyma się wartości 0,7% i wydaje się, że szybko nie umrze. Lekkie zaskoczenie daje obserwacja popularności Gingerbreada, wiekowego już Androida w wersjach 2.3.3 – 2.3.7. Według danych Google, korzysta z niego 13,6% użytkowników, o 0,1% więcej niż przed miesiącem. Skąd ten wzrost? Tego nie wiadomo, choć jasne jest, że użytkownicy tego typu urządzeń mogą zapomnieć o jakichkolwiek aktualizacjach do nowszych wersji - to nie iPhone i iOS, gdzie aktualizację otrzyma większość użytkowników bez pytania o zdanie dodatkowego producenta lub operatora GSM.

Choć udział coraz nowszych wersji Androida rośnie, nie zapominajmy, że już niebawem zobaczymy finalną wersję Androida L. Zmiany jakie on ze sobą przynosi są naprawdę ogromne: od Material Design, poprzez liczne optymalizacje i dodatkowe funkcje, aż po opcje oszczędzania energii. To bardzo mało prawdopodobne, aby większość producentów udostępniła aktualizacje dla obecnie dostępnych urządzeń – w końcu taka liczba zmian i poprawek to doskonały pretekst do tego, aby „aktualizacja była niemożliwa do przeprowadzenia”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.