Free-2-Play: Na strzelankach można zarobić, ale gracze wolą MOBA

Free-2-Play: Na strzelankach można zarobić, ale gracze wolą MOBA10.04.2014 12:08
Grafika z World of Tanks

W ostatnich latach dość wyraźne stało się przechodzenie producentów gier od tytułów sprzedawanych w pełnej cenie w pudełku na cyfrowe projekty wypuszczane w modelu Free-2-Play, generujące zyski z mikrotransakcji. Warto tutaj przypomnieć chociażby o Cryteku, który odstawił na bok propozycje pokroju Crysis, skupiając się na darmowym Warface, czy Epic Games, przygotowujące na Unreal Engine 4 bezpłatne Fortnite. Zajmujące się zbieraniem danych o grach F2P SuperData ujawniło, co się tu opłaca.

Grafika z World of Tanks
Grafika z World of Tanks

W zależności od tego, jakie podejście wstępnie przyjmiemy, wypadałoby się skupić na strzelance lub też produkcie z nurtu MOBA. Trzeba się jednak zastanowić. W tym drugim przypadku można liczyć na o wiele większe grono fanów tytułu, lecz mniej wydających na dodatki. ARPU (Average Revenue Per User) szału nie robi, przy czym z uwagi na ilość graczy wcale nie musi. Zarabia się zwyczajnie na tłumie. Po drugiej stronie barykady mamy gry FPS/TPS czy pseudo symulatory, mogące pochwalić się skromniejszą bazą użytkowników, za to o wiele bardziej chętnych do wydawania pieniędzy na uzbrojenie czy... czapki. Przytyk w kierunku Team Fortress 2 jest jak najbardziej na miejscu.

Valve w tym przypadku zarabia 4,36 dolara na osobę miesięcznie, pozostając niemniej w cieniu Wargaming.net i ich World of Tanks. Tu przy 9,1 miliona zarejestrowanych graczy i średniej 4,51 dolara na jednego zyski łatwo oszacować. Dalej jest Guild Wars 2 (3,88), War Thunder (3,26) czy Planeside 2 (2,86). Pod koniec stawki zaś Dota 2 (1,54), Heroes of Newerth (1,48) i w końcu na szarym końcu... Riot Games z League of Legends i ARPU na poziomie 1,32 dolara. Najpopularniejsza gra sieciowa na świecie w przeciągu ostatniego roku miała jednak przeciętnie około 58,5 miliona aktywnych graczy na miesiąc.

SuperData zauważa, że czynnikiem dodatkowym, który należy wziąć pod uwagę chcąc osiągnąć spory sukces na polu Free-2-Play, jest skierowanie produktu do określonej grupy odbiorców, do tego na danym terytorium. Trzeba zwyczajnie wziąć globus do ręki i pogdybać. Nie bez powodu na przykład w Polsce czy Rosji zapanował szał na rozbijanie się pancernymi machinami na gąsienicach. Po wybraniu rynku docelowego pozostanie postawienie odpowiedniej infrastruktury w jego pobliżu, aby zmniejszyć opóźnienia na łączach, oraz otwarcie się na uwagi społeczności skupiającej się wokół produktu. Jeśli skoncentrujemy się czysto na zysku, szybko potracimy klientów. Oczywiście przyda się też uruchomienie kampanii marketingowej. W USA ogólny koszt pozyskania jednego gracza, który potem już da się wciągnąć w wir mikrotransakcji, to jakieś 8 dolarów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.