Google BERT: wyszukiwarka lepiej rozumie język naturalny

Google BERT: wyszukiwarka lepiej rozumie język naturalny26.10.2019 13:10
Google BERT: wyszukiwarka lepiej rozumie język naturalny

Google szykuje rewolucję w wynikach wyszukiwania. W tym tygodniu został uruchomiony nowy model BERT. To rozwiązanie ma zmienić sposób wyszukiwania informacji, gdyż poradzi sobie z językiem naturalnym.

BERT to skrót od Bidirectional Encoder Representations from Transformers. To nic innego jak system przetwarzania języka naturalnego, wykorzystujący sztuczną inteligencję. Dzięki temu komputery lepiej zrozumieją, o co nam chodzi, gdy będziemy zadawać pytania wyszukiwarce. BERT będzie czuły na niuanse językowe, kontekst i relacje między słowami, wyznaczane przez spójniki. Jest spora różnica między robieniem czegoś „w ziemi” i „na ziemi”, a BERT w końcu ją zrozumie. Ma nadzieję, że poradzi sobie także z polską fleksją.

Google Będzie też lepiej dobierać strony z użytecznymi informacjami. Zamiast promować strony stworzonych tylko po to, by były wysoko na liście wyników wyszukiwania albo artykuły zawierające słowa z pola wyszukiwania, wyszukiwarka Google w końcu odpowie na pytania. Oto przykład, podany przez Google:

W skrócie BERT będzie faworyzował dobre artykuły napisane dla ludzi, a nie ciągi słów dla wyszukiwarki. Optymalizacja SEO dla BERT-a prawdopodobnie jest niemożliwa.

Dlaczego BERT jest ważny?

BERT będzie miał wpływ na 1 na 10 wyszukiwań, przeprowadzonych z użyciem wyszukiwarki Google. Biorąc pod uwagę, że mówimy o najpopularniejszej wyszukiwarce świata, to ogromna zmiana, która dotknie setek milionów osób. Już w środę niektórzy zauważyli fluktuacje w ruchu. BERT jest uruchamiany stopniowo i na razie działa jedynie po angielsku, ale będzie rozszerzany na inne języki.

BERT jest algorytmem przełomowym. Google twierdzi, że takiego przełomu w wyszukiwaniu nie było od 5 lat, czyli od uruchomienia sztucznej inteligencji RankBrain, która poprawia nam literówki w zapytaniach i znajduje synonimy. Możliwe, że to największy krok w przód w historii wyszukiwarki Google. Od tej pory RankBrain i BERT będą działać razem.

Kod źródłowy projektu został udostępniony w 2018 roku. Szczegóły działania i linki do źródeł znajdziesz na Google AI Blog.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.