Google Chrome 25: czas porozmawiać sobie z aplikacjami webowymi

Google Chrome 25: czas porozmawiać sobie z aplikacjami webowymi15.01.2013 12:05

Przez ostatnie dwa lata mieliśmy okazję trochę oswoić się jużz rozpoznawaniem mowy przez urządzenia mobilne. Wbudowany w Androidainterfejs głosowy, pozwalający np. podyktować telefonowi SMS-a,zamiast go mozolnie wpisywać z wirtualnej klawiatury, to coś, zczego korzystają nawet nasze matki. Jednak poza sferą mobilnąrozpoznawanie głosu do tej pory się nie upowszechniło, mimo że odczasu do czasu podejmowane są ciekawe próby wykorzystania naszejmowy do sterowania np. grami (jak np. w ciekawym tytule BinaryDomain).Teraz Google chce przekonać webdeweloperów, że czas nawprowadzenie rozpoznawania mowy do aplikacji działających wprzeglądarkach. Przy okazji wydania Chrome 25 w kanale beta,poinformowanoo wprowadzeniu do tej przeglądarki nowego interfejsu programowaniadla JavaScriptu: WebSpeech API, który przynosi konwersję mowy na tekst na desktopy.Dzięki niemu w przyszłości będziesz mógł powiedziećaplikacjom, by robiły najrozmaitsze rzeczy.Interfejs udostępnia specjalny obiekt webkitSpeechRecognition(prefiks producenta związany jest z eksperymentalną naturą tejtechnologii – w wersji finalnej będzie to po prostuSpeechRecognition).Jeśli jest on niedostępny, użytkownikowi można zasugerować, byzainstalował nowocześniejszą przeglądarkę. Do tego dostajemyzbiór metod i zdarzeń, dzięki którym można całkiem precyzyjniesterować konwersją mowy na tekst (np. uruchamiając ją zanaciśnięciem przycisku nagrywania mikrofonu, czy ustalając, wjakim języku użytkownik mówi). Przetworzony z mowy tekst pobraćmożna sobie do swojej aplikacji bezpośrednio z wygenerowanego przezAPI łańcucha. Jak to działa – możecie obejrzeć na poniższymwideo:[yt=http://www.youtube.com/watch?v=qRolXPWqCSo]Wprowadzenie tego API do wersji25 desktopowego Chrome zbiegło się (zapewne nieprzypadkowo) wczasie z ujednoliceniem cyklu rozwojowego obu odmian google'owejprzeglądarki – desktopowej i mobilnej. Udostępnienie interfejsugłosowego aplikacjom webowym uruchamianym na tabletach i telefonachz Androidem i Chrome może okazać się niezłą przewagąkonkurencyjną. Aby przekonać nas o tym, jak wygodne może byćtakie głosowe sterowanie aplikacją, Google udostępniłodemo, w którym możemy podyktować e-maila.Chrome 25 przynosi też sporoinnych nietrywialnych zmian (w końcu to jubileusz). W wersji dlaWindows, Chrome będzie teraz automatycznie wyłączałorozszerzenia, które zostały zainstalowane przez inne aplikacje bezuzyskania upoważnienia ze strony użytkownika. Fani optymalizacjistron dostali dwa interfejsy – ResourceTiming API i UserTiming API, pozwalające na uzyskanie informacji o szybkościładowania zasobów. Łatwiejsze stało się zabezpieczanie przedatakami cross-site scripting (XSS) – za pomocą nagłówka HTTPContent-Security-Policy można teraz dla Chrome zdefiniować listęzaufanych źródeł zasobów. Przeglądarka nie będzie pobierałazasobów czy uruchamiała kodu z żadnego innego źródła poza takzdefiniowanym. Łatwiej będzie wykorzystywać też rozbudowanewidżety na stronach internetowych, dzięki wprowadzeniu w Chrome 25mechanizmu Shadow DOM, części standardu WebComponents. Chroni on przed uszkodzeniem zawartości strony przezzewnętrzny widżet, który mógłby używać pokrywających sięnazw klas, selektorów, identyfikatorów czy zmiennych. Z webdeweloperskiej perspektywy,Chrome stało się już w 2012 najbardziejkompletną platformą dla webowych aplikacji, za którą topodążają inni producenci. W jakimś stopniu przełożyło się tona pewno też na popularność tej przeglądarki – wedługStatcountera, w grudniu 2012 roku Chrome było najpopularniejszymbrowserem na świecie, z udziałem w rynku przekraczającym 36% (wPolsce wciąż najpopularniejszy jest Firefox, z udziałem lokalniena poziomie 45%). Takie tempo rozwoju, zarówno technologicznego jaki rynkowego źle wróży innym producentom – czy więc przy okazjiwydania Chrome 50 będziemy już musieli ogłaszać nowyprzeglądarkowy monopol?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.