Google Chrome sam zablokuje reklamy, dodatki nie są już potrzebne

Google Chrome sam zablokuje reklamy, dodatki nie są już potrzebne15.02.2018 12:10

Zgodnie z zapowiedzią, do Google Chrome trafia natywne blokowanie reklam. Od teraz przeglądarka sama zadba więc o to, by podczas przeglądania zasobów Sieci, użytkownik nie musiał zmagać się z natarczywi treściami reklamowymi. Warto jednak od razu zaznaczyć, że reklamy blokowane będą tylko na wybranych stronach – tych, które nie są zgodne z zasadami ustalonymi wcześniej przez Coalition for Better Ads.

Dzięki takiemu podejściu twórcy nie zostaną pozbawieni możliwości zarabiania na wyświetlanych stronach, ale jednocześnie użytkownicy nie będą narażani na te reklamy, które są najbardziej przeszkadzające. Ostrzeżenia o konieczności dostosowania reklam na witrynach do nowych zasad podawane były do wiadomości od ponad pół roku, zadbano także o dokładny opis wymagań.

Przykłady najmniej pożądanych typów reklam na desktopach. Źródło: Coalition for Better Ads
Przykłady najmniej pożądanych typów reklam na desktopach. Źródło: Coalition for Better Ads

Zasada działania blokera wbudowanego w Chrome jest prosta. Użytkownik odwiedza dowolną stronę, a Chrome sprawdza, czy strona jest częścią witryny, która wcześniej uznana została za niespełniającą zasad Better Ads. W takim przypadku reklamy na tej stronie zostaną zablokowane. Na tym etapie sprawdzany jest kod, a w nim wyszukiwane między innymi reklamy AdSense oraz DoubleClick.

Powiadomienie o zablokowanych reklamach w mobilnym Google Chrome, źródło: blog.chromium.org
Powiadomienie o zablokowanych reklamach w mobilnym Google Chrome, źródło: blog.chromium.org

W chwili zablokowania w ten sposób choć jednej reklamy, użytkownik otrzyma powiadomienie o zablokowaniu, zarówno w desktopowym, jak i mobilnym Chrome. Stąd będzie miał także możliwość zignorowania blokady i wyświetlenia na danej stronie wszystkich reklam, a więc także tych, które naruszają wspomniane zasady.

[1/2] Ustawienia reklam w Chrome dla komputerów. Źródło: bleepingcomputer.com
[2/2] Ustawienia reklam w Chrome dla komputerów. Źródło: bleepingcomputer.com

W ustawieniach z kolei znajdziemy możliwość prostego zarządzania blokowaniem reklam w sekcji ustawień związanych z treścią. Funkcję będzie tu można całkowicie wyłączyć, ale także zarządzać czarną i białą listą witryn, na których chcemy lub nie chcemy blokować reklam niezależnie od zaleceń Chrome'a opierających się na zgodności z zasadami Better Ads.

Bloker Chrome'a inny niż wszystkie

Warto więc zwrócić uwagę, że bloker wbudowany w Google Chrome nie jest klasyczną implementacją tego typu rozwiązania. Celem nie jest wyczyszczenie Internetu z wszelkich reklam, ale blokowanie jedynie tych, które naruszają ustalone zasady i przeszkadzają w wygodnej konsumpcji treści. Google zawsze promowało możliwość zarabiania na reklamach i nigdy nie było zwolennikiem pozbawiania twórców możliwości zarobku w ten sposób.

Introduction to the Ad Experience Report

Takie podejście potwierdzane jest także w sposobie informowania twórców o naruszaniu wspomnianych zasad Better Ads. Jeśli na witrynie znajdą się nieodpowiednie reklamy, będzie ona klasyfikowana w 3-stopniowej skali, a dopiero gdy w przeciągu 30 dni od pierwszego powiadomienia twórca nie dostosuje swoich reklam, będą one blokowane u innych użytkowników.

Google dodaje, że reklamy na 42% witryn, które jeszcze trzy dni temu nie spełniały zasad, zostały już poprawione, co może tylko potwierdzać, jak bardzo twórcom zależy na możliwości ich wyświetlania w najpopularniejszej przeglądarce, jaką jest Chrome. Funkcjonalność związana z blokowaniem reklam ma trafiać do użytkowników od dziś. Jak zwykle może się jednak okazać, że w rzeczywistości upłynie jeszcze kilka dni, nim funkcja będzie dostępna u każdego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.