Google i biometria? Android M przynieść ma obsługę czytników linii papilarnych

Google i biometria? Android M przynieść ma obsługę czytników linii papilarnych22.05.2015 21:09
Piotr Maciejko

Wraz ze zbliżającą się premierą systemu Android M, w Sieci pojawia się coraz więcej informacji, które dotyczą możliwych nowości, jakie miałoby dostarczyć w nim Google. Pośród nich nie mogło zabraknąć wzmianek o uwierzytelnianiu za pomocą odcisku palca. Oferowane do tej pory rozwiązania nosiły charakter autorskich funkcjonalności, implementowanych przez niektórych partnerów koncernu z Mountain View na własną rękę. Nie miały one jednak żadnego związku z natywnym API systemu.

Google planowało dostarczyć oprogramowanie weryfikujące użytkownika za pomocą linii papilarnych już wraz z premierą poprzedniej wersji swojego systemu. Wskazują na to chociażby zmiany, jakie ukazały się w kodzie AOSP na krótko przed zaprezentowaniem Androida Lollipop. Pierwszym urządzeniem wykorzystującym nową funkcję miał być Nexus 6. Planów jednak nie udało się zrealizować, ponieważ jedyna firma produkująca czytniki linii papilarnych wystarczającej jakości została przejęta przez Apple.

W ciągu ostatniego roku pozostali producenci czytników linii papilarnych zdołali jednak w znaczący sposób poprawić jakość oferowanych produktów. Za przykład może posłużyć chociażby ostatnia propozycja Samsunga. Czytnik linii papilarnych, w który został wyposażony model Galaxy S6, cechuje się dużą niezawodnością i sporą precyzją. Oprócz klasycznych scenariuszy, technologia mogłaby zostać również wykorzystana, np. do potwierdzenia zakupu w sklepie Google Play lub logowaniu się w wybranym serwisie za pośrednictwem przeglądarki Chrome. Z nowych możliwości mogłyby także korzystać aplikacje firm trzecich.

System uwierzytelniania użytkownika za pomocą czytnika linii papilarnych nie jest niczym nowym, był stosowany jeszcze w poprzedniej dekadzie w droższych laptopach. Bardziej ostrożni użytkownicy, mogliby pokusić się jednak o stwierdzenie, że Google wprowadza nową funkcję w swoim własnym celu, tj. utworzenia bazy odcisków palców. Jednak z marketingowego punktu widzenia, wydaje się to być mało prawdopodobne. Google przekonało się o rosnącej niechęci konsumentów do podobnych praktyk podczas pierwszych etapów wprowadzania na rynek Google Glass.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.