Google i Facebook będą płacić mediom? Potentaci boją się nowego prawa

Google i Facebook będą płacić mediom? Potentaci boją się nowego prawa17.08.2020 16:05
Sundar Pichai (CEO Google) i Mark Zuckerberg (CEO Facebook), fot. Ramin Talaie, Johannes Simon/Getty Images

Istnienie serwisów takich, jak Google czy Facebook znacząco pomaga w dystrybucji wiadomości. Jednakże tego typu pośrednictwo przerywa więzi między mediami, a ich własnymi odbiorcami.

Problemem staje się analiza zainteresowania treściami, ale i - co ważniejsze - czerpanie z nich zysków. Już wkrótce w Australii firmy Facebook i Google mogą być zmuszone do płacenia prowizji koncernom medialnym.

Australia ma zastrzeżenia do Google'a i Facebooka

Zdaniem australijskiego rządu wspomniani krezusi świata technologii zabierają nieproporcjonalnie dużą część zarobków z reklam internetowych. Jednocześnie w znacznej mierze ruch sieciowy na tych platformach napędzały właśnie koncerny medialne.

Co gorsze, wiele z nich - szczególnie tych, które nastawione są również na dystrybucję papierową - mocno ucierpiało przez pandemię. Setki dziennikarzy (szczególnie w mediach lokalnych) straciło w Australii pracę, a dochody z reklam poszybowały mocno w dół.

Australia chce pomóc własnym mediom w dwojaki sposób. Po pierwsze - rozbijając podział zysków z reklam (zdominowanych przez Google i Facebooka), poprzez wspomniane wyżej opłaty licencyjne dla koncernów medialnych.

Po drugie - platformy te musiały by dostarczać dokładnych danych analitycznych, w tym ile czasu czytelnicy spędzają z artykułami, ile ich czytają, a także inne informacje dotyczące zachowań ludzi w odniesieniu do artykułów udostępnianych i czytanych w mediach społecznościowych.

Ustawa zakłada, że Australijczycy nie będą płacili za Google Search i YouTube, chyba że Google zdecyduje inaczej. Natomiast jeśli chodzi o koncerny medialne - australijski rząd nie będzie narzucał stałej stawki, lecz pozwoli koncernom wynegocjować je z Facebookiem / Google.

Australia niczym Hiszpania? Google ostrzega internautów

Wygląda na to, że w Australii mogłoby dojść do podobnej sytuacji, jak w Hiszpanii. Tamtejszy rząd w roku 2014 ogłosił, że będzie chciał pobierać opłaty za agregowanie wiadomości z hiszpańskich serwisów internetowych w Google News.

Co z tego wynikło? Google nie przystało na ten pomysł. Od tamtej pory Google News jest w Hiszpanii niedostępne.

fot. google.com.au
fot. google.com.au

Co interesujące, Google na stronie startowej w Australii ostrzega tamtejszych internautów, że nowe przepisy w Australii mogą pogorszyć jakość działania usług. Można to odebrać jako pewnego rodzaju lobbing.

Konsultacje pomiędzy rządem australijskim, a Google zamkną się 28 sierpnia 2020 r.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.