Google lepszy w wykrywaniu raka piersi niż lekarze. Nie zastąpi jednak ludzkiej pracy

Google lepszy w wykrywaniu raka piersi niż lekarze. Nie zastąpi jednak ludzkiej pracy03.01.2020 10:47
Badanie mammograficzne fot. Katarzyna Mala/East News

Ostatnie badania sugerują, że Google AI potrafi sobie lepiej radzić z wykrywaniem nowotworów piersi niż lekarze. Opracowany model zwiększa szansę na szybką diagnostykę i zmniejsza ryzyko błędnej oceny stanu zdrowia pacjentki.

Jak wynika z informacji opublikowanych na łamach Nature, Google rozwija sztuczną inteligencję, aby ułatwić lekarzom wykrywanie raka piersi. Stworzony model skanuje zdjęcia rentgenowskie, wykonywane w trakcie mammografii i ocenia poprawność przedstawianego obrazu.

Zdaniem naukowców jego zastosowanie pozwala na zmniejszenie błędnych odczytów i nieprawidłowej interpretacji zdjęć aż o 9,4 proc. W przypadku podejrzenia nowotworu piersi jest to ogromnym skok w przód. Błędy diagnostyczne są bowiem źródłem opóźnień w leczeniu lub jego nieprawidłowego prowadzenia.

Rak piersi jest drugą najczęstszą przyczyną zgonów wśród kobiet. Pod względem śmiertelności i częstotliwości występowania pokonuje go jedynie rak płuc. Wczesne wykrycie choroby daje szansę na jej skuteczne leczenie.

Trudna diagnostyka nowotworu

Diagnostykę raka piersi wykonuje się głównie przy wykorzystaniu mammografii. Nie jest to metoda doskonała. Część z sygnałów sugerujących występowanie nowotworu nie zostaje wykryta lub jest błędnie interpretowana.

W badaniu sfinansowanym przez Google naukowcy wykorzystali wyniki badań mammograficznych od ponad 25 tys. kobiet z Wielkiej Brytanii i 3 tys. kobiet z USA.

  • Staraliśmy się przestrzegać tych samych zasad, które obowiązują radiologów – podkreśla Shravya Shetty, współautorka badania.

Najpierw zespół badaczy opracował specjalny model AI do skanowania zdjęć rentgenowskich, a następnie rozpoczął ich analizę w celu wykrycia oznak nowotworu. Kolejnym krokiem było porównanie wyników komputerowych z rzeczywistymi wynikami medycznymi kobiet uczestniczących w badaniu. Efekty były zaskakujące. Zastosowany model pozwolił zmniejszyć liczbę popełnianych błędów o 9,4 proc. w przypadku wyników kobiet z Wielkiej Brytanii oraz o 5,7 proc. w wyniku zdjęć rentgenowskich od Amerykanek.

  • Model działa lepiej niż prawdziwy radiolog zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i Stanach Zjednoczonych - powiedział Wired Christopher Kelly, naukowiec z Google, który jest współautorem badania.

Model Google AI nie jest doskonały

Opracowany model ma kilka niedociągnięć. Pomimo tego, że sztuczna inteligencja wyprzedziła lekarzy w poprawnym wykrywaniu zachorowań na raka, zdarzały się przypadki przeoczenia sygnałów świadczących o chorobie. Sygnały te zauważali natomiast lekarze. Dlatego też projekt ma być uzupełnieniem pracy radiologów, a nie elementem, który ją w całości zastąpi. Google ma nadzieję, że już wkrótce będzie on wykorzystywany w warunkach klinicznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.