Google odda deweloperom większą część zysku z aplikacji – wzorując się na Apple (opinia)

Google odda deweloperom większą część zysku z aplikacji – wzorując się na Apple (opinia)17.03.2021 10:58
Google zmienia zasady rozliczeń z deweloperami, fot. Getty Images
Artykuł sponsorowany

Apple po raz kolejny pokazał, że potrafi wyznaczać nowe trendy, o ile można o takich mówić w kontekście rynku zdominowanego przez dwóch producentów. Chodzi o App Store i Sklep Play, w których deweloperzy udostępniają swoje aplikacje. Google ogłosił wczoraj, że obniży swoje zyski na aplikacjach z 30 na 15 proc. Ruch chwalebny, ale nie zaskakujący – kilka miesięcy wcześniej analogiczną decyzję podjęto bowiem w Apple.

Obniżenie udziałów Google'a i Apple'a w zyskach z aplikacji to świetne wieści dla deweloperów. Mówiąc wprost, zarobią na swoich programach nieco więcej, a raczej – o połowę mniej zostanie im zabrane jako zysk całej platformy. To w Apple zdecydowano się na takich ruch w pierwszej kolejności, uruchamiając w listopadzie program dla "małych firm". Udział w zyskach został obniżony z 30 na 15 proc. tylko w przypadku tych deweloperów, którzy wygenerowali mniej niż milion dolarów przychodu w wybranym roku.

Od strony marketingu to niewątpliwa zachęta dla początkujących, niezależnych twórców. Co interesujące, jak wynika z doniesień komentowanych przez MacRumors, taka zmiana – choć bez wątpienia atrakcyjna dla programistów – w praktyce nie jest wielkim problemem dla Apple.

Analitycy z Sensor Tower oszacowali bowiem, że gdyby w 2020 roku Apple obniżył swój udział w zyskach do 15 proc. nawet w przypadku wszystkich deweloperów, straciłby na tym niespełna 600 milionów dolarów, czyli... 2,7 proc. możliwego zysku z opłat w aplikacjach z App Store, który szacowany jest na niemal 21,7 mld dolarów. To jednak i tak strata przeszacowana; większość zysków pochodzi bowiem z aplikacji największych twórców, w przypadku których 30-proc. udziału w zyskach przecież nie anulowano.

Google idzie na całość – robi to samo

Jak pokazuje najnowsze ogłoszenie dla deweloperów aplikacji na Androida, nie trzeba było długo czekać, by wizerunkowe korzyści z takiego podejścia dostrzegł Google. Co istotne, nikt tutaj nie udaje, że wie, jak można to zrobić pozornie inaczej czy lepiej. We wpisie na blogu dla deweloperów aplikacji na Androida pojawił się bowiem analogiczny przekaz do tego ze strony Apple'a sprzed kilku miesięcy. Celem jest "wsparcie początkujących", a zasady brzmiące znajomo: obniżenie udziału w zyskach z 30 do 15 proc., o ile deweloper nie wygenerował przychodu większego niż milion dolarów w danym roku.

W przypadku Google'a zmiana wejdzie w życie 1 lipca bieżącego roku. Producent dzieli się także zachęcającymi statystykami, z których wynika, że nowe zasady obejmą w praktyce aż 99 proc. deweloperów. Proporcja jest więc generalnie podobna do tej w Apple – znakomitą większość zysków z aplikacji generuje niewielka grupa deweloperów.

Takie zmiany zawsze cieszą, a w tym przypadku są realną "podwyżką" dla twórców, którzy zarabiają na aplikacjach. Ciekawe tylko, czy gdyby nie ruch Apple'a w ubiegłym roku, Google sam doszedłby dzisiaj do podobnych wniosków i jako pierwszy zaoferował coś – mimo wszystko – tak przełomowego, a przede wszystkim korzystnego dla większości twórców.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.