Google rozważa ukrócenie sprzedawania urządzeń ze starym Androidem

Google rozważa ukrócenie sprzedawania urządzeń ze starym Androidem12.02.2014 14:59
Tomek Kondrat

Już wkrótce wszyscy producenci urządzeń z Androidem mogą dostać sporą niespodziankę. Według nieoficjalnych zapowiedzi, firma Google, która jest producentem systemu, ma zamiar zaostrzyć swoją dotychczasową politykę, dotyczącą wersji Androida udostępnianej wraz z urządzeniem w dniu sprzedaży. Dotychczasowe założenia firmy nie regulowały tej kwestii, a sami producenci mogli wydawać sprzęt wyposażony nawet w dość archaiczny system Gingerbread czy Ice Cream Sandwich.

Działania Google mają konkretnie dotyczyć aplikacji takich jak Gmail lub Google Music, które są dostępne na urządzeniach w dniu zakupu produktu. Kalifornijska firma planuje nałożyć pewne ograniczenia dotyczące poziomu API i tak na przykład telefon sprzedawany z Androidem 4.1 lub wcześniejszym nie będzie miał oficjalnego dostępu do aplikacji Google, a co się z tym wiąże, nie będzie mógł posługiwać się nazwą Android. Aplikacje Google'a mogą zostać dodane tylko i wyłącznie wtedy, gdy producent spełni wymaganie postawione przez giganta z Mountain View.

Według zapowiedzi, najstarszą na dziś wspieraną wersją jest Android 4.2 Jellybean, który może być rozpowszechniany wraz z urządzeniami do 24 kwietnia 2014 roku. Oznacza to, że po tym terminie producenci nie otrzymają certyfikacji GMS i statusu partnera, jeśli ich produkt nie zostanie wydany z nowszą, wspieraną wersją Androida.

W praktyce oznacza to, że producenci sprzętu mają 9 miesięcy na poddanie swojego produktu certyfikacji. Wprowadzenie „okienka” na certyfikację nie oznacza natomiast, że urządzenie musi zostać wprowadzone na rynek przed np. 24 kwietnia. Dotyczy to tylko i wyłącznie usług GMS, czyli hipotetycznie producent otrzymujący certyfikację Google 23 kwietnia może wprowadzić telefon kilka miesiące później i wciąż wydać go z Androidem 4.2. Na poniższej grafice zaprezentowano okresy wspierania poszczególnych wersji Androida.[img=19]Google niejako zmusza producentów podzespołów do bardziej aktywnego wspierania swoich platform i o ile Samsung, LG lub Sony bardzo rzadko wydaje urządzenia z wersją Androida, która jest starsza o więcej niż jedną wersję, to niektórzy mniej znani producenci mogą mieć z tym problem. Dotyczy to przede wszystkim tanich platform, takich jak układy firmy MediaTek, które na obecną chwilę nie obsługuje w pełni Androida 4.4. Oznacza to, że urządzenia z tym chipsetem nie mogą zostać wprowadzone na rynek po okresie „okienka” dla KitKata. Ma to na celu ukrócenie praktyk, gdzie nowe urządzenia wydawane są np. z Ice Cream Sandwich, ponieważ firma jest zbyt leniwa lub biedna, aby dostosować produkt do nowszych standardów. Jest to dość częsta praktyka w krajach rozwijających się, jak Indie lub Chiny, ale i na naszym rynku przykładów nie brakuje.

Amerykańska firma oferuje pomoc swoim partnerom przez wcześniejszy dostęp do PDK (Platform Development Kit), który da możliwość dostosowania platformy do nowych standardów. Ciągle rozwijane będzie również wsparcie dla tańszych urządzeń z niedużą pamięcią operacyjną.

Informacje podane przez redaktorów Android Police nie są potwierdzone i mogą okazać się nieprecyzyjne, jednak wprowadzenie tego typu zaostrzeń zaowocowałoby zmniejszeniem liczby starszych urządzeń z plakietką „NEW”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.