Google usunął 600 aplikacji ze Sklepu Play. Pobrano je ponad 4,5 miliarda razy

Google usunął 600 aplikacji ze Sklepu Play. Pobrano je ponad 4,5 miliarda razy21.02.2020 11:02
Adware w Sklepie Play ciągle stanowi problem /Fot. GettyImages

Kolejne 600 aplikacji zniknęło ze Sklepu Play. Nikogo już to chyba nie dziwi, ale w głowie pojawia mi się pytanie ile jeszcze, Google? Wygląda na to, że dużo. Pewien chiński deweloper po raz kolejny pozwolił sobie zalewać użytkowników reklamami. I to w aplikacjach, które łącznie pobrano 4,5 miliarda razy.

Dziennie ze Sklepu Play pobiera się miliardy aplikacji. Wśród nich znajduje się różnego rodzaju oprogramowanie, w tym czasami jest to malware. Najczęściej, tak jak opisywanym przypadku, jest to adware, czyli aplikacje zmuszające użytkowników do oglądania reklam. Prędzej czy później są wykrywane, a ich twórcy banowani. Tylko co z tego, skoro po chwili pojawiają się kolejne.

Google usuwa aplikacje firmy Cheetah Mobile już kolejny raz

Cheetah Mobile to chińska firma tworząca aplikacje mobilne praktycznie każdego rodzaju. W styczniu 2017 roku ich aplikacje były jednymi z najpopularniejszych w Sklepie Play z ponad 634 milionami aktywnych użytkowników. Rok później okazało się, że część z nich zmuszała użytkowników do oglądania reklam. A firma na tym ładnie zarabiała.

Wkrótce firmę ukarano, ale jak widać chińskim deweloperom to nie przeszkodziło. Teraz wykryto identyczny rodzaj nieprawidłowości w kolejnych 45 aplikacjach od Cheetah Mobile. Łącznie pobrano je aż 4,5 miliarda razy. Niestety, Google z niewyjaśnionych powodów nie opublikowało listy aplikacji w swoim wpisie na blogu.

Jednak część z nich udało mi się znaleźć w ciągu kilku sekund, co było oczywiste przy tak dużej liczbie pobrań. Cheetah Mobile na własnej witrynie internetowej chwali się swoimi dokonaniami. Największym sukcesem firmy jest aplikacja Clean Master, którą łącznie pobrano ponad 3 miliardy razy. Nie jest już dostępna w Sklepie Play Google. Clean Master w nielegalny sposób wyświetlał reklamy, przeszkadzając użytkownikom w korzystaniu z jego funkcji.

Druga najpopularniejsza aplikacja firmy Cheetah Mobile to Security Master, łącznie pobrana ponad 1,1 miliarda razy. W jej opisie twórcy chwalą się, że usuwa 30 proc. więcej śmieci niż inne aplikacje. O ironio, sama okazała się być śmieciem. Nie znajdziemy jej już w Sklepie Play Google. Analogicznie było z kolejną aplikacją CM Launcher pobraną 300 milionów razy.

Google usunęło 600 aplikacji, a 45 z nich należało do Cheetah Mobile. I chociaż to nie pierwszy raz, kiedy chiński deweloper został ukarany, to firmie nie zablokowano możliwości dodawania oprogramowania. Cheetah Mobile nadal widnieje w Sklepie Play.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.