Google zaczyna rewolucję w SMS-ach, nachodzi nowy, bogatszy standard

Google zaczyna rewolucję w SMS-ach, nachodzi nowy, bogatszy standard20.04.2018 12:38

Komunikatory internetowe stopniowo eliminują konieczność korzystania z SMS-ów. Wciąż jednak Polacy wysyłają ich nawet 50 mld rocznie. Przestarzały standard wiadomości wkrótce ma przejść do historii. SMS-y zostaną zastąpione przez bogatsze RCS-y.

Google jest coraz bliżej zastąpienia SMS-ów nowym standardem. Obsługa RCS, czyli Rich Communication Services, znajdzie się w aplikacji Android Messages na smartfonach 11 producentów i skorzystamy z niej jeszcze w tym roku w niektórych sieciach, także w Polsce. Więcej dowiemy się prawdopodobnie podczas tegorocznej konferencji Google I/O.

Marketingowo standard komunikacji zostanie nazwany po prostu Chat, co jest dość przyjazne i oczywiste dla użytkowników. Chat będzie obsługiwany przez tę samą aplikację, co SMS-y, przynajmniej na początku. Trudno jednak przewidzieć, jaka przyszłość czeka „następcę SMS-ów”, gdyż planowaną rewolucję Google musi przeprowadzać z pomocą innych.

Wiadomości RCS będą wyglądały jak każdy inny sposób komunikacji obrazkowo-tekstowej. W aplikacji Android Messages będzie można utworzyć wiadomość w taki sam sposób, jak zwykle piszemy SMS-y. Będziemy mieć jednak dużo większe możliwości. Wiadomości RCS obsługują bowiem także przesyłanie obrazków i krótkich filmów, raporty dostarczenia i wskaźniki aktywności rozmówcy. Znacznie łatwiejsza będzie też komunikacja grupowa, praktycznie niemożliwa z wykorzystaniem SMS-ów.

Przy okazji mamy też wgląd w to, jak będzie wyglądać czytanie wiadomości w przeglądarce
Przy okazji mamy też wgląd w to, jak będzie wyglądać czytanie wiadomości w przeglądarce

Wysłana wiadomość zostanie przekazana operatorowi, który prześle ją do odbiorcy lub do kolejnego operatora. Jeśli operator odbiorcy także obsługuje komunikację RCS, a na smartfonie znajduje się odpowiednia aplikacja, wiadomość dotrze w tym formacie. Jeśli nie, zostanie po drodze przekonwertowana do tradycyjnego SMS-a.

Przy tej zmianie warto zainteresować się lekką modyfikacją rachunku telefonicznego. Wiadomości RCS nie będą opłacane jak zwykłe SMS-y czy MMS-y, lecz obciążą pakiet danych. Taka wiadomość nie jest jednak duża – powinna zajmować tylko kilka bajtów. Operatorzy mają oczywiście możliwość modyfikacji rozliczania wiadomości RCS, więc znów wszystko jest w ich rękach.

Jednak to, czy RCS się przyjmie, nie zależy od Google'a czy deweloperów aplikacji. Podobnie jak komunikacja SMS-ami, działanie i dalszy los RCS zależą od operatorów sieci komórkowych. Na razie Google stara się przekonać wszystkich zainteresowanych, że warto z tego protokołu skorzystać. Przytaknęło mu 55 operatorów w różnych krajach. Dla producenta Androida przejście na protokół RCS będzie korzystne między innymi dlatego, że będzie mógł konkurować z komunikatorem Apple'a. Niestety specyfikacja RCS nie przewiduje takiego szyfrowania, jakie zapewnia iMessages.

Skoro już o tym mowa, wciąż nie wiadomo, czy Apple zdecyduje się na przyjęcie protokołu RCS w iOS-ie. Na razie komunikacja między systemami różnych producentów będzie musiała odbywać się SMS-ami lub za pośrednictwem jeszcze innej aplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.