Guetzli – zdjęcia w JPEG mogą być znacznie mniejsze i wyglądać lepiej

Guetzli – zdjęcia w JPEG mogą być znacznie mniejsze i wyglądać lepiej17.03.2017 11:51

Obrazki JPEG mogą niebawem stać się mniejsze, a zarazem mniejobarczone artefaktami stratnej kompresji. Pomoże w tym nowy koderJPEG stworzony przez badaczy Google Research o słodkiej nazwieGuetzli. Słodkiej, bo to nazwa czekoladowych ciasteczek z orzechamize Szwajcarii. Wzrost kompresji jest godny uwagi, bo nawet o 30-45%.Niezła sprawa, biorąc pod uwagę rozmiary przesyłanych dziśsiecią grafik, szczególnie zdjęć z urządzeń mobilnych. Cenątej lepszej kompresji jest czas – proces trwa zauważalnie dłużejniż w wypadku zwykłej biblioteki libjpeg. Przy mocy obliczeniowejdzisiejszych procesorów nie jest to jednak problem.

Obrazki generowane przez udostępniony na wolnej licencji koderGuetzli są oczywiście w pełni kompatybilne z dotychczasużywanym oprogramowaniem, wczytają się w każdej przeglądarce czywyświetlace plików. Rozwiązanie to jest więc bliższe temu, coGoogle zrobiło w ramach algorytmu Zopflidla obrazków PNG, niż np. WebP czy RAISR, które wymagają zmian wcałym środowisku software’owym.

Proces kompresji JPEG składa się z trzech etapów –transformacji przestrzeni barw, dyskretnej transformacji kosinusoweji kwantyzacji. Guetzli optymalizuje ten trzeci etap, w którym pewnezakresy wartości przekształcane są w pojedynczą wartość. Imwiększa kompresja, tym większa utrata jakości, wynikająca zszerszego zakresu kwantyzacji. Nowy algorytm z Google Researchposzukiwać ma równowagi między minimalizacją strat na jakości arozmiarem pliku, wykorzystując model psychowizualny butteraugli.

Butteraugli jest narzędziem mającym oceniać subiektywnepodobieństwo dwóch obrazów, a także tworzącym przestrzenną mapępoziomu różnic między nimi. Można go także wykorzystać jakometrykę jakości dla stratnej kompresji – jak twierdzą naukowcyGoogle’a, odwzorowuje on ludzką percepcję barw i maskowania wbardziej kompleksowy, a zarazem szczegółowy sposób niż tenwykorzystywany w dwóch pierwszych etapach kompresji JPEG.Rozpoznawane są tu m.in. różnice w rozdzielczości optycznej okadla różnych kolorów czy relacje między ilością jednej barwy wobrazie a wrażliwością na inną barwę.

Oko kota: kolejno nieskompresowany oryginał, JPEG z libjpeg, JPEG z Guetzli (źródło: Google Research)
Oko kota: kolejno nieskompresowany oryginał, JPEG z libjpeg, JPEG z Guetzli (źródło: Google Research)

Algorytmy Guetzli są jednak ekstremalnie powolne i wymagająbardzo dużo pamięci, co w praktyce uniemożliwia wykorzystanie ichdo czegokolwiek innego niż statycznych obrazków. Na 1 Mpixwejściowego zdjęcia trzeba przeznaczyć około 300 MB RAM, cowyklucza w praktyce wykorzystanie tego na współczesnychsmartfonach. Twórcy uważają jednak, że oszczędność ruchusieciowego dla bogatych w zdjęcia stron internetowych jest jednakwarta zainteresowania się algorytmem – zastosowanie Guetzli dokompresji obrazków na wydajnym serwerze z 64 GB RAM to przecież nieproblem.

Google informuje o jeszcze jednej ciekawej sprawie. Obrazkiwygenerowane przez Guetzli mają bardziej podobać się ludziom.Badani w tej sprawie, przeglądając testowezdjęcia, w 75% wybierali te, które wygenerował nowy koder.

Kod źródłowy kodera dostępny jest na GitHubie,bez problemu można skompilować go na Linuksie i macOS-ie, a zpewnymi staraniami także na Windowsie (przez Visual Studio 2015 zbibliotekami C++).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.