Ile warta jest plotka?

Ile warta jest plotka?09.02.2010 12:35

Obecne kampanie w Internecie bazują przede wszystkim na niepotwierdzonych informacjach. Wystarczy niewiele - jakiś serwis „przypadkiem” zmieści zdjęcie iPada albo do sieci „wbrew wiedzy” producenta przecieknie testowa wersja Windows 7. Dzięki takim kontrolowanym plotkom wielkie firmy zyskują znacznie więcej, niż za pomocą tradycyjnych kampaniach reklamowych.

Firma General Sentiment postanowiła obliczyć, ile firmy zarabiają na plotkach. Rozpuszczanie niepotwierdzonych informacji można przełożyć na twardą walutę - zyski ze sprzedaży produktów. Przyjmując takie założenie, General Sentiment przygotował specjalny algorytm, którego zadaniem było obliczenie, ile kosztuje plotka. Pod uwagę wzięto ilość wzmianek i dyskusji na temat informacji w Internecie, a także rodzaj informacji. Do tego dodano ilość wejść na stronę z wiadomością, jak i ilość komentarzy internautów. Oczywiście, takim założeniom można zarzucić niewielki związek z naukowymi badaniami, jednak efekty badań są dość ciekawe.

General Sentiment podzielił plotkę na trzy kategorie w zależności od tego, w jakim kontekście się pojawiła - newsy, serwisy społecznościowe i Twitter. Pierwsze miejsce pod względem „zarobków” na niepotwierdzonych informacjach zajął Google. W zeszłym roku plotki rozpuszczone przez firmę osiągnęły wartość 669 milionów dolarów, z tego 244 mln to newsy zamieszczone w portalach informacyjnych, 402 mln w blogach i serwisach społecznościowych, a dzięki Twitterowi - 22 mln. Na drugim miejscu znalazł się Microsoft. Wiadomości rozpowszechniane przez giganta z Redmond osiągnęły sumę 650 mln dolarów. Dalsze pozycje zajmują Sony (294 mln), Apple (293 mln), Yahoo (292 mln) i Intel (285 mln).

Badania General Sentiment pokazują przede wszystkim, jak wielki wpływ na promocję produktów mają niepotwierdzane informacje, które najczęściej rozpowszechniane są przez same firmy. Szum wywołany w Internecie wokół nowych produktów przynosi więcej efektów, niż tradycyjne formy reklamy czy oficjalne wystąpienia. Giganci internetowi jak Google, Microsoft czy Apple doskonale zdają sobie sprawę z potęgi plotki i za jej pomocą często manipulują opinią publiczną. Dobrze zdawać sobie z tego sprawę.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.