Internet mobilny dla każdego?

Internet mobilny dla każdego?12.08.2013 14:26
Marcin Paterek

Od kilku dni pilotażowa grupa klientów sieci Plus może korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu. W tym celu wystarczy tylko zainstalować na smartfonie z Androidem odpowiednią aplikację i wyrazić zgodę na wyświetlanie reklam, które serwowane są podczas korzystania z bezpłatnej transmisji danych. Dziś natomiast wystartowała konkurencyjna oferta w Play, którą skierowano do wszystkich miłośników sprzętu Samsunga (a tych, nawiasem mówiąc, jest niemało — ze statystyk wynika, że co drugi sprzedawany w Europie smartfon z Androidem sygnowany jest logo koreańskiego producenta). Obie oferty są zauważalnie ograniczone, jednak wygląda na to, że darmowy internet mobilny staje się powoli nową kartą przetargową wśród operatorów.

Na początek przypomnijmy ofertę Plusa. Klienci tej sieci mają szansę na otrzymanie zaproszenia do trzymiesięcznych testów, które wymagają zainstalowania aplikacji Surfplus. W ich trakcie po przekroczeniu pewnego progu użycia transferu lub określonego czasu zostanie wyświetlona reklama, którą można wyłączyć dopiero po kilku sekundach. Co więcej, aplikacja kontroluje, by reklamy pojawiały się nawet w sytuacji, gdy użytkownik korzysta z Internetu bez użycia przeglądarki, a dzienny limit darmowego transferu został ograniczony do 50 megabajtów.

Na odpowiedź Play nie trzeba było długo czekać — uruchomiona dziś promocja uprawnia klienta do otrzymania na rok bezpłatnego dostępu do Internetu przy podpisaniu dwuletniego kontraktu na Formułę Internet MAX z telefonem Samsung. W zależności od wybranej wysokości abonamentu, miesięczny limit transferu danych wynosi kolejno: 1 GB dla 19 zł, 1,5 GB dla 49 zł, 2 GB dla 59 zł i 2,5 GB dla 99 zł. Po jego przekroczeniu użytkownik trafi do tradycyjnego „lejka”, ograniczającego prędkość do 8 Kb/s. Ponadto po upływie roku korzystanie z Internetu w przypadku każdego wariantu będzie kosztować 20 zł. Promocja jest też mocno ograniczona czasowo — Samsunga z bezpłatnym dostępem do Sieci można kupić tylko do 25 sierpnia 2013 r.

To jasne, że wraz ze wzrostem popularności smartfonów zwiększa się też zapotrzebowanie na mobilny Internet. Analitycy twierdzą, że już 46 proc. wiadomości w komunikatorach IM wysyłanych jest ze smartfonów, a co trzeci użytkownik sieci społecznościowych korzysta z nich na małym ekranie. Jednak póki co działające w Polsce sieci komórkowe zdają się bardzo ostrożnie badać teren pod przyszłą ofensywę. Pod tym względem propozycja Plusa jest nieco ciekawsza, bo bazuje na dobrze znanym schemacie (chociażby z telewizji, ale podobne ruchy można zaobserwować także na YouTube), a przy tym nie jest — jeszcze — przesadnie inwazyjna. Ale czy to wystarczy, by zachęcić do korzystania mobilnego internetu? I czy mechanizm wyświetlania pełnoekranowych reklam będzie na tyle rentowny, by rekompensować koszt transmisji danych? Tego jeszcze nie wiemy, ale mam nadzieję, że operatorzy nie będą serwować nam półgodzinnego bloku reklam przed każdym uruchomieniem przeglądarki…

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.