Internet w autobusie — na czasie, czy za późno?

Internet w autobusie — na czasie, czy za późno?10.04.2012 17:49

Dostęp do darmowego Internetu w środkach transportu zbiorowego jest marzeniem wielu podróżujących. Od kilku lat można już polecieć samolotem z Wi-Fi lub skorzystać z darmowego Internetu w pociągu, a co z komunikacją w obrębie miasta?

Gdyński PKM przymierza się do zapewnienia dostępu do Internetu w swoich autobusach i trolejbusach, o czym poinformowała trójmiejska Gazeta Wyborcza. Projekt zostanie sfinansowany w całości przez sponsorów, których znaki firmowe będą pojawiać się na stronie startowej przy logowaniu do sieci w autobusie, dzięki czemu PKM, ZKM i pasażerowie nie zostaną obarczeni żadnymi kosztami. Agencja Yoberi inwestująca w projekt zapewnia, że reklamę będzie można od razu wyłączyć i przejść do przeglądania. Na razie w punkt dostępowy wyposażono tylko jeden autobus (numer taborowy 2215, przegubowy MAN A23), który jeździ po dłuższych trasach — na przykład na linii 171 do Oliwy lub R do Rumi — bo kiedy trzeba spędzić w autobusie te kilkanaście lub kilkadziesiąt minut, Internet najbardziej się przydaje.

Testy potrwają do końca maja. Przed wakacjami do grona „podłączonych” pojazdów w pierwszej kolejności dołączy pozostałych 13 posiadanych przez PKM Gdynia autobusów Man Lion's City G napędzanych gazem ziemnym. Nie ma na razie mowy o tramwajach wodnych, a tam też Internet byłby mile widziany, szczególnie przez turystów. Ze względu na pokonywaną przez nie trasę zapewnienie tam łączności jest bardzo trudne i pewnie nieprędko się jej doczekamy.

Zdaniem prezesa PKM, Kazimierza Gałkiewicza, wprowadzenie dostępu do Internetu w autobusie jest kroczeniem z duchem czasu, ale nie wszyscy się z nim zgadzają. Obecnie mobilny dostęp do Internetu jest na tyle popularny i niedrogi (u niektórych operatorów nawet darmowy), że nie opłaca się po wyciągnięciu smartfonu włączać Wi-Fi i oglądać reklamę, skoro można zacząć czytanie już na przystanku… Podróżując po świecie samolotem lub pociągiem spędzamy w środku transportu zazwyczaj kilka godzin w komfortowych (w porównaniu do autobusu miejskiego) warunkach i często mamy do dyspozycji (prowizoryczny, ale zawsze) stolik, a czasami nawet gniazdko do podłączenia zasilacza. W autobusie linii R czy 171 można sobie raczej postać, ewentualnie coś poprzeglądać na smartfonie (raczej jedną ręką, bo drugą trzeba się czegoś trzymać), do czego wystarczy zazwyczaj dostęp mobilny. Projekt wprowadzenia dostępu do Internetu w autobusach i trolejbusach jest więc ciekawy i godny pochwały… ale wszystko dzieje się trochę za późno.

Yoberi zaznacza, że nie wyklucza możliwości wprowadzenia usługi również w pojazdach obsługujących linie należące do gdańskiego ZTM. Brzmi pięknie, jest tylko jeden problem — nikt nie wspomniał o SKM, a przecież bez kolejek cały transport w Trójmieście (które ostatnio sięga od Tczewa do Słupska ;)) traci sens. Jak więc będzie, jeśli ktoś wraca do domu autobusem, pociągiem, a potem tramwajem?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.