iOS 17 zadba o prywatność linków. Facebook już to obszedł

iOS 17 zadba o prywatność linków. Facebook już to obszedł12.06.2023 14:34
iOS 17 zadba o prywatność linków
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Kamil Dudek

Ogłoszony na WWDC system iOS 17 wzbogaci iPhone'a o wbudowany mechanizm oczyszczania linków z dodatkowych segmentów służących do śledzenia aktywności użytkownika. Funkcja ta zapewni zwiększoną prywatność, ale czy na długo? Triumf może być chwilowy.

Żądania HTTP od dawna nie są już wyłącznie oparte o żądanie otrzymania pliku HTML zlokalizowanego pod odpytywanym adresem URL. Dzisiejsze żądania są o wiele bardziej skomplikowane. W transakcjach HTTP można, poza samym "właściwym żądaniem" umieścić payload, opcjonalne ciało żądania, przekazujące dodatkowe parametry. O takie rozwiązanie jest oparte REST API, stosowane w aplikacjach internetowych.

Takie żądania wymagają jednak poprawnego złożenia. Zwykły "link do kliknięcia" generuje żądanie niezawierające żadnego dodatkowego ciała. A ponieważ dzisiejsze strony WWW są na tyle złożone, że rzadko prosimy o "plik", a częściej o cały zestaw (np. strona z filmem na YouTube), linki stały się bardzo rozbudowane.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Śledzenie przez link

Odpowiednio zaprojektowany URL pozwala zażądać nie tylko otwarcia filmu, ale też ustawienia odtwarzania na konkretny czas, podświetlenia wybranego komentarza, dostosowania widoku itp. Ze złożonych URL-i korzysta większość serwisów. Sklepy dorzucają do adresów identyfikatory potwierdzające w jakim miejscu wyświetlana jest reklama produktu. LinkedIn generuje linki do ofert pracy zależne od tego, czy otrzymuje je rekruter, inny użytkownik, czy sam aplikujący. Dzięki temu link przesłany komuś dalej jako rekomendacja, wciąż zachowuje informację pozwalającą śledzić, taką "trasę" przeszła oferta.

Nowy iOS 17 ma inteligentnie wycinać z adresów takie właśnie "dodatki". Poprawiając prywatność użytkowników, naraża to operatorów serwisów na potencjalne straty, wynikające ze straty źródła informacji śledzących. Apple jednak czasem nie liczy się z serwisami, a stawia na klientów, na czym przy okazji dodania UI kontroli śledzenia, ucierpiał Facebook.

Facebook kombinuje

Tym razem jednak Facebookowi najnowsza zmiana może się okazać niestraszna. Adresy generowane przez Facebooka często mieszają główne żądanie z identyfikatorem użytkownika i dodatkowymi informacjami śledzącymi. Wymaga to, rzecz jasna, zaawansowanej logiki po stronie serwera, "odkręcającej" takie URL-e. Facebook obliczył jednak najwyraźniej, że większy nakład pracy się opłaci. W rezultacie wielu facebookowych linków nie da się posprzątać.

Pozostałe serwisy mogą nie zdecydować się na zmianę swojego podejścia i wdrożenie alternatyw stworzonych przez Apple (jak złożony celem standaryzacji PCM). Może się to dla nich okazać nieopłacalne. Jeżeli tak będzie, więcej usług podąży drogą Facebooka i mocno zaciemni swoje linki, czyniąc rozwiązanie z nadchodzącego iOS-a bezużytecznym.

Kamil J. Dudek, współpracownik redakcji dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.