Jak kogoś zmusić, by nie używał Facebooka przez rok? Trzeba wydać ponad 1000 dolarów

Jak kogoś zmusić, by nie używał Facebooka przez rok? Trzeba wydać ponad 1000 dolarów27.12.2018 17:01

Badacze ze Stanów Zjednoczonych postanowili na własną rękę oszacować wartość serwisu Facebook. Nie chodziło jednak o zweryfikowanie wyliczeń giełdowych, ale o sprawdzenie, ile jest on wart dla samych użytkowników. Jak wiadomo bowiem, korzystanie z serwisu jest generalnie darmowe, przynajmniej w rozumieniu konieczności uiszczania typowych opłat za korzystanie – na potrzeby tej analizy pominięto kwestię płacenia za korzystanie poprzez udostępnianie swoich danych statystycznych oraz oglądanie reklam.

Badania, o których mowa opublikowano na łamach PLOS One, a na ciekawe szczegóły zwraca uwagę serwis Ars Technica. Jak się okazuje, wyniki uwzględnione w raporcie w praktyce mają swoje źródło w dwóch niezależnych od siebie badaniach, których autorzy z czasem połączyli swoje siły, aby przedstawić interesujące rezultaty. Stosując różne metody, analitycy zbierali informacje od użytkowników, próbując ustalić, ile musieliby im zapłacić, by przestali korzystać z Facebooka na pewien czas. Jak pokazały statystyki, by zmusić kogoś do dezaktywacji konta na rok, trzeba wydać średnio ponad tysiąc dolarów.

W dużej mierze badania oparto na założeniu, zgodnie z którym dany produkt czy usługa nie są warte tyle, ile kosztują, ale tyle, ile użytkownik jest w stanie za nie zapłacić. Ars Technica podaje tu czytelny przykład z butelką ulubionego wina kosztującą 15 dolarów. Jeśli jej cena wzrośnie do 17 dolarów, większość osób prawdopodobnie i tak ją kupi. Jeżeli jednak cena będzie nieustannie rosnąć, wkrótce okaże się zbyt wysoka, a wówczas klienci zrezygnują z zakupu.

To właśnie wtedy realna wartość danego produktu dla kupującego zostanie przekroczona i właśnie ją starano się określić w przypadku badania Facebooka. Użytkownicy byliby w stanie przestać używać serwisu na rok w zamian za tysiąc dolarów, a więc innymi słowy właśnie na tysiąc dolarów wyceniają korzyści, jakie daje im odwiedzanie Facebooka przez 12 miesięcy. Idąc z teoretycznymi rozważaniami dalej – właśnie tyle byliby w stanie zapłacić, gdyby Facebook był płatną usługą, choć wiadomo, że w praktyce wyglądałoby to najpewniej zupełnie inaczej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.