Klienci oceniają sklepy, sklepy chcą oceniać klientów

Klienci oceniają sklepy, sklepy chcą oceniać klientów20.11.2014 13:12

Stron pozwalających ocenić sklepy nie brakuje, ale czy można oceniać kupujących?

Klienci irytują się, gdy kupione przez Internet towary nie docierają na czas lub dostają nie to, co zamawiali, nie zgadza się liczba sztuk albo kolor… natychmiast pędzą na ulubiony portal lub forum, by „obsmarować” sprzedawcę. Solą w oku sklepów są za to osoby nie odbierające paczek lub, co gorsza, zwracające towar bez podania przyczyny.

Sprzedawcy nie mają jak się bronić. W grudniu zmienią się przepisy o prawach konsumenta i na każdym kroku będą zmuszani do informowania o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni i sami będą ponosić koszty zwrotu towaru. Handlujący boją się wzrostu kosztów prowadzenia działalności na skutek nadużyć ze strony klientów. Na pomoc przybył startup o wdzięcznej nazwie KRAP (niefortunna nazwa pochodzi od zapożyczającej z języka angielskiego Krajowy Rating Adresów Pocztowych). Stworzony przez firmę serwis KRAP24 pozwala sprawdzić, czy adres dostawy, podany przez kupującego, nie był wcześniej problematyczny.

Na ocenę adresu pocztowego składać się będą takie wydarzenia, jak nieodebranie przesyłki, przypadki niedostarczenia przesyłki, nieuzasadnione korzystanie z gwarancji oraz zwroty. Twórcy serwisu informują, że im wyższy wskaźnik ryzyka, tym większe prawdopodobieństwo, że sklepy, banki oraz firmy windykacyjne poniosą straty wysyłając coś na ten adres. Do bazy można dostać się za pośrednictwem strony lub przez API, można więc spodziewać się, że niebawem sklepy zaczną w swoich systemach wysyłki implementować automatyczne sprawdzanie wskaźników zagrożenia podanych adresów i łatwe ocenianie transakcji.

Jeśli okaże się, że adres ma złą opinię wśród wysyłających, sklep może zaskoczyć klienta i odmówić wysłania towaru za pobraniem albo zmusić klienta, by ten osobiście pofatygował się odebrać paczkę na poczcie lub w siedzibie firmy kurierskiej.

Adres pocztowy nie jest unikatowym identyfikatorem osoby (w końcu ich bazę można znaleźć w każdej nawigacji), więc nie podlega ochronie danych osobowych, a KRAP nie gromadzi innych danych. Wiąże się to jednak z pewnymi problemami – można na przykład odziedziczyć złą ocenę po poprzednich lokatorach wynajętego mieszkania, choć wpisy będą kasowane raz w roku. W przypadku biurowców możliwe będzie doprecyzowanie szczegółów w komentarzach do wprowadzonych doręczeń, ale to wciąż może być za mało. Nie wiemy, czy system zabezpiecza przed zbieraniem negatywnych opinii z winy niekompetentnych kurierów lub nawet złośliwości sprzedawców. Trudno będzie też wyegzekwować na sprzedawcach jednakowe kryteria oceny transakcji, nie wspominając już o tym, że małe sklepy mogą mieć problemy ze znalezieniem mocy przerobowych na regularną analizę przypadków i uzupełnianie wpisów.

Reforma praw konsumentów ma na celu zwiększenie zaufania klientów do handlu przez Internet i pobudzenie tej gałęzi biznesu w skali europejskiej. KRAP24 może jednak pogłębić tę przepaść. Jeśli mamy więcej kupować, nie potrzebujemy kolejnego portalu, pozwalającego wystawić komuś „negatywa”, ale więcej wzajemnego szacunku – zwłaszcza teraz, gdy powoli zaczynamy myśleć o prezentach pod choinkę.

KRAP24 wygrał konkurs Ecomersy 2014 w kategorii Innowacja roku. Portal powstał z inicjatywy sklepów internetowych i będzie zrzeszał także banki i firmy windykacyjne. W dwa tygodnie po uruchomieniu zebrał około 100 tysięcy wpisów.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.