Kolejne badanie nad grami: to nie brutalność rodzi agresję, lecz źle zaprojektowana gra

Kolejne badanie nad grami: to nie brutalność rodzi agresję, lecz źle zaprojektowana gra09.04.2014 12:10

Gry to temat rzeka dla badaczy, a że w dalszym ciągu najbardziej popularne są rzecz jasna strzelanki to oczywiście kwestia wiązania brutalności w świecie wirtualnym z agresją w tym prawdziwym także powraca jak bumerang. Co ciekawe jednak, tym razem postanowiono dowieść, że ciskanie padem o ścianę oraz napady złości niekoniecznie wynikają z wylewania na ekranie telewizorów i monitorów hektolitrów krwi czy też wypruwania komuś flaków, lecz z podirytowania źle zaprojektowanym produktem.

Niby dla przeciętnego gracza to rzecz oczywista, niemniej z naukowego punktu widzenia wypadało rzecz udowodnić. Takiego zadania podjęli się specjaliści z Oxford Internet Institute, którym przewodził doktor Andrew Przybylski. Zamiast skupiać się na tym, czego chwyta się wielu kolegów po fachu (gry to zło), postanowiono zwrócić uwagę na inne aspekty interakcji konsolowców oraz komputerowców z wybranymi brutalnymi tytułami. Przeprowadzono sześć osobnych badań, w tym jedno oparte na mocno zmodyfikowanej wersji kultowego Half-Life'a 2, w której zamiast zabijać wrogów trzeba było ich tylko oznaczyć, żeby ci zniknęli. Nie wszystkim to jednak wytłumaczono.

Wynik był taki, że większą agresją wykazywały się osoby niezaznajomione z wcześniej zmienionymi zasadami zabawy, niż te odkrywające przygodę Gordona Freemana taką, jaką ją programiści z Valve stworzyli. Kolejne sesje przynosiły następne spostrzeżenia. Gracze mają potrzebę wygrywania, jeżeli więc ich zdolności manualne i zręczność ograniczane są przez źle przemyślane sterowanie lub ogólnie słaby projekt danej produkcji, wtedy puszczają im nerwy. Ograniczenia w dążeniu do bycia najlepszym stają się głównym czynnikiem rodzenia się agresji. Brutalność gry nie ma przy tym znaczenia.

Przeprowadzono ponadto wiele sesji z wykorzystaniem gier zupełnie pozbawionych przemocy i efekt był identyczny. Jeśli ktoś z różnych powodów, przede wszystkim jednak niezależnych od niego, nie mógł zaliczyć etapu, gwałtownie rosło niezadowolenie. Badacze nie chcą wchodzić kolegom po fachu w paradę, podkreślając tylko, że głośne obwinianie brutalnych gier za wzrost agresji w społeczeństwie jest mijaniem się z prawdą. To raczej bezradność i bezsilność są źródłem negatywnych emocji, na co zwrócić powinni uwagę deweloperzy, dopieszczając swoje projekty — głównie pod kątem sterowania, a także dobierania odpowiedniego poziomu trudności wyzwań.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.