Kolejny fatalny kwartał dla rynku PC i niespodziewany sukces chromebooków

Kolejny fatalny kwartał dla rynku PC i niespodziewany sukces chromebooków11.07.2013 14:36

Analitycy z Gartnera i IDC przedstawili właśnie dane dotyczącestanu rynku PC w drugim kwartale tego roku. Nie można ich określićinaczej niż jako fatalne. Mika Kitagawa z Gartnera mówi o najdłuższymokresie spadków w historii PC –już piąty kwartał z rzędu sprzedaż komputerów maleje, przedewszystkim za sprawą wypierających je tabletów. Jest tylko jednakategoria komputerów, które skutecznie bronią swojej pozycji, a nawetwbrew rynkowym trendom, zdobywają coraz większą popularność. Choćtrudno w to uwierzyć, są nimi chromebooki.Najpierw jednak trochę suchychliczb: wg Gartnera globalna sprzedaż PC w drugim kwartale 2013 r.wyniosła 76 mln sztuk, o 11% mniej niż w drugim kwartale roku 2012.Liderem wśród producentów okazało się chińskie Lenovo, które zdołałozwiększyć swój udział w tym kurczącym się rynku do 16,7%, o włosprzed HP (16,3%). Trzecie miejsce przypadło Dellowi (11,8%), aczwarte Acerowi (8,3%). Podobne wyniki przedstawiło IDC – wgnich sprzedaż PC zmalała o 11,4%, do 75,6 mln sztuk, niemal takiesame były też rynkowe udziały producentów sprzętu.[img=down_opener]Zaskakująco dobrze wyglądasprzedaż PC na rynku amerykańskim – tam sprzedaż spadłazaledwie o 1,4%, jednak w globalnej skali to nic w porównaniu dospadków w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdziewyniki były gorsze od zeszłorocznych o 16,8%. Wyjaśniając to Kitagawastwierdziła: na rynkach wschodzących tanie tablety stałysię dla wielu ludzi podstawowymi urządzeniami komputerowymi, wnajlepszym razie opóźniając zakup przez nich PC.Z kolei Jay Chou z IDC określił sytuację na rynkach wschodzących jakozagrożenie dla długoterminowego wzrostu, uznając,że ekosystem PC musi obniżyć ceny i przejść na ekrany dotykowe, abyzwiększyć atrakcyjność komputerów osobistych i poradzić sobie zkonkurencją ze strony tabletów.Pozostaje tylko czekać na kolejnąrundę wzajemnych oskarżeń między producentami sprzętu, a Microsoftem,o to, kto jest przede wszystkim winien tak złym wynikom. Na pewnojednak na tym tle widać, że decyzje firm takich jak Lenovo czy HP,kluczowych partnerów giganta z Redmond, okazały się całkiem sensowne.Chodzi oczywiście o rozpoczęcie produkcji chromebooków, czyli tanichlaptopów z preinstalowanym systemem Google Chrome OS.Według danych firmy badawczej NPDGroup, te urządzenia te zdobyły już 25-30% rynku najtańszych(kosztujących mniej niż 300 dolarów) laptopów w USA, i jak twierdziKitagawa, mają już nawet 4-5% całego amerykańskiego rynku PC. Tozdumiewający wynik dla sprzętu, który jeszcze dwa lata temu, popojawieniu się pierwszych prototypowych chromebooków, był określanyjako zbyt ograniczony i zbyt awaryjny dla przeciętnegoużytkownika, czy też niezdolnyw żaden sposób do zastąpienia klasycznych PC z Windows.Teraz jednak Stephen Baker, analityk z NPD mówi, że chromebookiznalazły swoją niszę na rynku,zaś gdy cały ekosystem PC przechodzi transformację, widać, że Googleznalazło w niej swoje miejsce.Z kolei zachęceni ceną, łatwościąużycia i wygodą transportu klienci, szczególnie związani zeszkolnictwem, kupują komputery z Chrome OS-em jako alternatywę dlanajtańszych laptopów z Windows. Wybór nie ogranicza się jednak donajtańszych, sprzedawanych w supermarketach modeli, których cenyzaczynają się od 200 dolarów, wymagający miłośnicy chromebooków mogąsięgnąć po luksusowego Chromebooka Pixel ze znakomitym ekranem owysokiej rozdzielczości i ceną od 1300 dolarów. Pierwotneograniczenia Chrome OS-a też są już coraz mniej dotkliwe –przeglądarkowy system operacyjny pozwala wreszcie na pracę (aprzynajmniej namiastkę pracy) bez dostępu do Sieci, zaś partnerzyGoogle'a robią co mogą, by zapewnić, by sprzęt, na którym uruchamianyjest Chrome OS działał jak najlepiej. Wiceprezes Intela Imad Sousouprzyznał, że już ponad 1000 inżynierów jego firmy poświęca swój czasna pracę nad google'owym systemem.Samo Google nie chciało podaćżadnych wyników sprzedaży chromebooków. Ceasar Sengupta, szef działurozwoju tych komputerów stwierdził jedynie, że bezwątpienia obserwuje znaczący wzrost, ogromny, ogromny wzrost.Pozostaje teraz tylko czekać,gdy głównym konkurentem chromebooków staną się tanie laplety/tabletyz Androidem.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.