Komisja Europejska chce testować przepisy podatkowe na firmach IT

Komisja Europejska chce testować przepisy podatkowe na firmach IT22.09.2017 11:59
Mariusz Błoński

Komisja Europejska planuje reformy systemu podatkowego, które mają być odpowiedzią na zamiany w gospodarce cyfrowej i uniemożliwią największym graczom IT transferowanie środków do krajów o niższych podatkach. Padły propozycje przedyskutowania podatku obrotowego, pobierania podatków od reklam w Internecie czy blokowania internetowych transakcji finansowych.

KE z zadowoleniem przyjęła fakt, że w ubiegłym tygodniu grupa ministrów finansów krajów UE, pod przewodnictwem ministra finansów Francji, wezwała do nałożenia na gigantów IT „podatku wyrównawczego”, czyli inaczej mówiąc podatku obrotowego, który byłby płacony od obrotu osiągniętego w danym kraju. Przedstawiciele Komisji poinformowali też, że chcą pewne propozycje sprawdzić na przykładzie firm IT.

KE nie traci jednak z oczu szerszej perspektywy i pracuje nad Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB), czyli grupą zasad podatkowych, które byłyby identyczne dla każdego kraju członkowskiego. Wprowadzenie tych zasad miałoby na celu zakończenie konkurencji podatkowej pomiędzy krajami i uczynienie nonsensownymi prób transferu zysków w ramach UE. Jednym ze sposobów może być np. zobowiązanie koncernów IT do posiadania fizycznej siedziby w kraju, w którym rozliczają się z podatków i takie uszczelnienie przepisów, by uniemożliwić zakładanie fikcyjnych siedzib.

Na poziomie Unii Europejskiej CCCTB pozwoli na rozwiązanie kluczowych spraw, na przykład dokładniej określi zasady opisujące czym jest stała siedziba. Chcemy, by zasady te były w stanie radzić sobie z wyzwaniami cyfrowej gospodarki. Są to jednak złożone kwestie i minie sporo czasu, zanim je przygotujemy. Tymczasem cyfrowa gospodarka nie stoi w miejscu. Dlatego też szukamy krótkoterminowych rozwiązań skierowanych na konkretne sprawy związane z systemem podatkowym – mówił wiceprezydent Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis.

Dyskusje na temat podobnych rozwiązań toczą się na całym świecie. Biorą w nich udział zarówno przedstawiciele UE jak i OECD, WTO czy G20. Jednak unijni urzędnicy chcą być gotowi na każdą ewentualność. Unia Europejska musi być przygotowana by działać nawet w sytuacji braku odpowiedniego postępu w skali ogólnoświatowej. W najbliższych miesiącach wraz z krajami członkowskimi będziemy analizowali różne opcje. Najbliższa okazją będzie rozpoczynający się w przyszłym tygodniu w Tallinie Digital Summit – dodał Dombrovskis. Przypomniał, że niektóre kraje próbują radzić sobie z tym problemem na własną rękę. Wielka Brytania w 2015 roku wprowadziła tzw. „Google tax”.

Jednak rzeczywistość może pokrzyżować plany Komisji Europejskiej. Kraje członkowskie UE mają bowiem prawo do prowadzenia własnej polityki podatkowej. Boli to urzędników z KE, którzy mówią, że gdy kraje będą na własną rękę próbowały walczyć ze zjawiskiem przenoszenia zysków przez koncerny, to w ramach UE powstanie cała mozaika różnych rozwiązań, a to może zniweczyć plany Komisji, która chciałaby stworzyć z Unii „Jeden Cyfrowy Rynek”.

Eurourzędnicy muszą też wziąć pod uwagę unijne czarne owce, jak np. Irlandia, która – chcąc przyciągnąć korporacje – wprowadziła niskie podatki, a teraz sprzeciwia się żądaniom Komisji Europejskiej, która chce, by Apple zapłaciło Irlandii dodatkowo 13 miliardów euro podatków. Do wprowadzenia jednolitych zasad podatkowych na terenie całej Unii konieczna będzie zgoda wszystkich krajów członkowskich. Wątpliwe, by kraje, które z różnorodności podatkowej czerpią korzyści zgodziły się teraz na budowę „Jednego Cyfrowego Rynku” i innych „Jednych Rynków”.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.